Nowe informacje ws. CPK. Pokazano wizualizacje dla kluczowego odcinka

Biznes
Nowe informacje ws. CPK. Pokazano wizualizacje dla kluczowego odcinka
Centralny Port Komunikacyjny
Tak będzie wyglądała infrastruktura CPK

CPK pokazał wizualizacje infrastruktury dla pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości na trasie Warszawa-Łódź. Chodzi o 10-kilometrowy tunel, który powstanie pod Odolanami, a także budynki obsługi dla KDP. Infrastruktura została zaprojektowana w taki sposób, aby wpisywała się w otaczający ją krajobraz, wspierając lokalny mikroklimat i bioróżnorodność.

Centralny Port Komunikacyjny poinformował w czwartek o postępach w projektowaniu 140-kilometrowego odcinka linii KDP z Warszawy przez CPK do Łodzi. Linia kolejowa nr 85 między Warszawą Zachodnią i Łodzią Niciarnianą ma być gotowa w 2032 r., razem z oddaniem do użytku nowego lotniska.

 

"Otrzymaliśmy wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury takich jak wiadukty, budynki obsługi tunelu, baza utrzymania czy przebieg linii kolejowej w terenie. Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz" - podkreśliła w komunikacie spółka.

Wizualizacja nasypu kolejowegoCentralny Port Komunikacyjny
Wizualizacja nasypu kolejowego

Według CPK, budynek obsługi tunelu będzie miał elewację wykonaną z płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości z pionowymi pasami roślinności pnącej, a system stalowych trejaży ma wspierać lokalny mikroklimat i bioróżnorodność. Dzięki zielonym ścianom budynek ma wtopić się w otaczającą przestrzeń, podobnie jak jego otoczenie - ciągi komunikacyjne, miejsca parkingowe oraz trawniki i nasadzenia. Parkingi mają być otoczone wysokimi trawami, a budynki zaprojektowane w prostych formach dostaną połacie roślin pnących na elewacjach.

CPK pokazał projekt infrastruktury na odcinku Warszawa-Łódź

Pokazano też wizualizację bazy utrzymania linii - halę i układ torowy oraz obiekty służące pracom naprawczym i konserwacyjnym dla szlaku kolejowego. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami i tak zaprojektowane, żeby dostawy materiałów i sprzętu do budowy, a następnie do funkcjonowania linii kolejowej nie zakłócały ruchu na szlaku Kolei Dużych Prędkości.

 

ZOBACZ: Ruch premiera w sprawie CPK. Przekaże miliardy złotych

 

"Prowadzenie linii KDP pociągnęło za sobą konieczność zaprojektowania także tuneli kolejowych, a najdłuższy z nich - pod Odolanami, będzie miał ok. 10 km" - poinformowała w komunikacie Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka CPK.

 

Tunel prowadzący KDP od Warszawy Zachodniej do Centralnego Portu Komunikacyjnego przejdzie pod Odolanami; został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. Według CPK dzięki dwunitkowej konstrukcji tunelu w razie potrzeby każda z jego naw może pełnić funkcję obszaru ewakuacyjnego.

Wizualizacje infrastruktury CPK. Rzecznik tłumaczy

"Regularne rozmieszczenie przejść poprzecznych między nitkami w odstępach nie większych niż 500 m umożliwia szybki dostęp do bezpiecznej strefy, co spełnia rygorystyczne normy ochrony przeciwpożarowej. Projekt uwzględnia tez wymagania ewakuacyjne dla osób z niepełnosprawnościami i starszych" - dodała Agnieszka Stefańska-Krasowska.

 

ZOBACZ: Budowa CPK. Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną

 

Użyte do budowy materiały i sam projekt mają przyczynić się ona do zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej, pochłaniania pyłów i dwutlenku węgla. Zastosowane zostaną też powłoki antygrafitti odporne na działanie warunków atmosferycznych, co zmniejszy koszty eksploatacji.

 

Poza przygotowaniami do budowy szlaku kolejowego między Warszawą Zachodnią i Łodzią Niciarnianą (do Łodzi Fabrycznej pociągi dojadą zbudowaną już linią; w samej Łodzi trwa wstępny etap budowy tunelu KDP pod miastem).

Nowe informacje ws. CPK. Spółka pokazała wizualizacje

Chodzi o budowę komory startowej na Retkinii dla tarczy drążącej tunel (wykonawca wykonał już większość jej stropu i przystąpił do wybierania gruntu metodą podstropową z poziomu -2) oraz prace przy wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (obok Łodzi Fabrycznej), gdzie znajdować się będzie komora wydobywcza (Fabryczna) i komora rozjazdowa.

 

W odpowiedzi na pytania mediów spółka CPK poinformowała, że prace przy Komorze Fabryczna w Łodzi zostały podzielone na dwa podzadania – komorę odbiorczą dla tarczy drążącej TBM (budowa ma rozpocząć się na początku kwietnia 2025 r.) i na komorę rozjazdową, która będzie budowana po zakończeniu zabezpieczania budynku ŁDK.

 

ZOBACZ: CPK: linia Y przyspieszy pociągi przed końcem inwestycji

 

"Tunel KDP o długości 4,6 km będzie drążony przy pomocy automatycznych tarcz TBM. Projektowany tunel będzie miał największą średnicę (ok. 14 m) spośród podziemnych konstrukcji kolejowych realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce. Rozpoczęcie budowy zaplanowane jest na 2026 r." - poinformowała spółka CPK.

Co dalej z budową CPK? Padł ważny termin

CPK poinformowało, że rozpoczęcie prac budowlanych dla projektu LK85 planowane jest na drugą połowę 2026 roku, a po otwarciu odcinka Warszawa - Łódź najszybsze pociągi pokonają trasę z Warszawy do Łodzi w około 40 minut, czyli niemal dwukrotnie szybciej niż obecnie.

 

ZOBACZ: Twarda deklaracja o CPK. Wiceminister podał datę. "Rekordowy czas" podróży

 

"Fragment linii kolejowej Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon kolei 'Y', czyli trasy prowadzącej ze stolicy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Umożliwi realizację celu 'Polska 100 minut', a nowa infrastruktura kolejowa zapewni lepszą integrację Polski z krajami Europy Środkowej i Zachodniej" - poinformowała Agnieszka Stefańska-Krasowska.

 

Dla projektu KDP na linii Warszawa - Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań prędkości projektowa wynosi 350 km/h.

nn/ spg / PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie