Poczta Polska będzie działać inaczej. Ważna zmiana od Nowego Roku

Biznes
Poczta Polska będzie działać inaczej. Ważna zmiana od Nowego Roku
Zdj. ilustracyjne, fot. Poczta Polska
Jakie zmiany wprowadza Poczta Polska?

W dzisiejszych, zabieganych czasach znalezienie w skrzynce pocztowej awizo nie jest niczym przyjemnym. Wiąże się to z wizytą na poczcie, spędzeniem czasu w kolejce i bardzo często otrzymaniem informacji, iż list jest niedostępny, ponieważ listonosz nie wrócił jeszcze z terenu. Czy e-doręczenia będą obowiązkowe? Kto będzie zobowiązany do wprowadzenia tego rozwiązania?

Odwiedzając placówkę Poczty Polskiej możemy nie tylko wysłać i odebrać list. Da się również nadać paczki, przekazy pieniężne, opłaty za rachunki, a nawet zrobić spożywcze zakupy czy wykupić lotu balonem. Dostosowując się do współczesnego konsumenta, od 1 stycznia 2025 roku będzie można odebrać list polecony w formie cyfrowej.

Poczta Polska. Listy polecone, nadchodzi rewolucja

Jak podaje goniec.pl, od 1 stycznia 2025 r. podmioty publiczne, samorządy, Urząd Skarbowy oraz przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, takich jak adwokaci i radcy prawni, będą zobowiązani do korzystania z e-doręczeń (cyfrowej wersji listu poleconego).

 

ZOBACZ: Google Chrome pomoże Polakom unikać scamów

 

Dla osób prywatnych decyzja o skorzystaniu z e-doręczenia będzie dobrowolna. Ci, którzy preferują tradycyjną formę odbioru listów poleconych, wciąż będą mogli z niej korzystać. Poczta Polska zaproponowała również rozwiązanie dla osób, które nie chcą przejść na e-doręczenia: usługę hybrydową.

Jak funkcjonuje Publiczna Usługa Hybrydowa?

Poczta Polska przygotowała Publiczną Usługę Hybrydową (PUH). W ramach tej usługi przesyłki elektroniczne, które nie posiadają skrzynki do e-doręczeń, są przekazywane do systemu Poczty, automatycznie drukowane, kopertowane, a następnie dostarczane tradycyjnie.

 

ZOBACZ: Zmiany w Android Auto. Aplikacja będzie "bardziej smartfonowa"

 

PUH rozwija się dynamicznie. W październiku 2024 r. liczba wydrukowanych stron przekroczyła 11 milionów. Poczta Polska zakupiła dodatkowe maszyny sortujące Kern 3600 do Ośrodków Wydruku i Konfekcjonowania w Łodzi i Pile.

Jak zacząć korzystać ze skrzynki do e-Doręczeń?

Jak informuje Poczta Polska, aby rozpocząć korzystanie z e-doręczeń, należy wypełnić formularz wniosku o adres do doręczeń elektronicznych. Można to zrobić na stronie Ministerstwa Cyfryzacji lub za pomocą aplikacji mObywatel.

 

Po złożeniu wniosku i otrzymaniu potwierdzenia na adres e-mailowy, należy aktywować skrzynkę, używając profilu zaufanego, e-dowodu lub aplikacji mObywatel. Po aktywacji skrzynki, użytkownik będzie mógł śledzić wysłane pisma, co pozwoli uniknąć sytuacji, w której "list nie dotarł".

red. / polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie