Zbudują najszerszą autostradę w Polsce. Będzie miała 8 pasów
29 października 2024 r. złożono do wojewodów łódzkiego i mazowieckiego wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w celu poszerzenia autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa. Docelowo A2 będzie miała trzy pasy ruchu w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków oraz cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa.
W ramach inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje zmodernizować 92 km istniejącej drogi, nie tylko dodając nowe pasy ruchu, ale również instalując urządzenia wykorzystujące energię odnawialną.
Rozbudowa autostrady A2 planowana na 2026 rok
Rozmowy, ustalenia i przygotowanie dokumentacji dotyczącej remontu A2 trwają od 30 sierpnia 2023 r., kiedy to podpisano umowy na projekt rozbudowy. Po uzyskaniu zgody na realizację inwestycji przetarg na prace budowlane zostanie ogłoszony w pierwszej połowie 2025 r. Budowa rozpocznie się rok później i potrwa trzy lata.
Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu między Łodzią a Warszawą każdego dnia przemieszcza się od 50 do 100 tysięcy pojazdów. Rozbudowa tego odcinka ma na celu ułatwienie szybkiego i bezpiecznego dojazdu, m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który połączy węzły lotnicze, kolejowe i drogowe. Choć projekt CPK jest znany od 2018 r., konkretna data jego realizacji nadal nie została określona.
ZOBACZ: Nigdy nie rób tego w samochodzie. Grozi poważnymi konsekwencjami
GDDKiA wskazuje, że rozbudowa A2 to jedno z najtrudniejszych i najbardziej wymagających zadań ze względu na brak możliwości zamknięcia tego odcinka na czas remontu. Prace będą prowadzone przy zachowaniu ruchu drogowego, podobnie jak w przypadku budowy autostrady A1 między Łodzią a Częstochową.
Stanowisko GDDKiA
Jak podkreśla GDDKiA: "Nasze bogate doświadczenie, zdobyte podczas rozbudowy drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą a Piotrkowem Trybunalskim oraz drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady, posłuży projektantowi do opracowania optymalnych rozwiązań. W obu przypadkach prace prowadzone były przy odbywającym się ruchu pojazdów".
GDDKiA zapewnia, że dołoży wszelkich starań, aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców. Podczas robót dla każdego kierunku mają być dostępne co najmniej dwa pasy ruchu. Wykonawcy będą musieli również uwzględnić inne prace drogowe, np. na odcinku drogi ekspresowej S7 Płońsk-Czosnów.
Autostrady w Polsce i Europie
Jak wynika z danych GDDKiA, długość sieci autostrad w Polsce wynosi 1849,2 km. W skali Europy nasz kraj zajmuje 12. miejsce pod względem łącznej długości autostrad. Najwięcej posiada Hiszpania - ponad 17 tys. km. Niemcy zajmują drugie miejsce z ponad 15 tys. km, a podium zamyka Francja z wynikiem 11 tys. km.
ZOBACZ: Zero zakrętów na odcinku 26 km. To najdłuższa prosta droga w Polsce
Najdłuższą autostradą w Europie jest E40, której część przebiega przez Polskę jako A4. Rozpoczyna się we Francji, a kończy w Kazachstanie, osiągając imponującą długość 8500 km.
Czytaj więcej