W Chinach odnaleziono rekordowe jajo. "Nowy gatunek"

Świat Agata Sucharska / sgo / Polsatnews.pl
W Chinach odnaleziono rekordowe jajo. "Nowy gatunek"
Chiński Uniwersytet Nauk o Ziemi

W Chinach odnaleziono sześć skamieniałych jaj. Naukowcy z Wuhan stwierdzili, że mają one ponad 80 milionów lat i należą do nowego gatunku dinozaurów. "Najbardziej nienaruszone jajo, mierzące zaledwie 29 mm, ustanowiło nowy rekord" - poinformowano.

Do niezwykłego odkrycia doszło w basenie geologicznym Ganzhou znajdującym się w prowincji Jiangxi w Chinach. Region jest znany wśród paleontologów jako jedno z "najbogatszych miejsc skamieniałości jaj na świecie".

ZOBACZ: Prehistoryczny gad odkryty w Europie. Był wielki jak samochód

Skamieniałości od razu przykuły uwagę naukowców, ponieważ były nie tylko bardzo dobrze zachowane, ale także wyjątkowo małe. Szczegółowa analiza drobnych i kruchych szczątek zajęła naukowcom aż trzy lata. Wnioski wniosły jednak dużo do naszej wiedzy o przedhistorycznym świecie.

Najmniejsze jajo dinozaura na świecie. Należy do nowego gatunku

Rezultaty badań opublikował Chiński Uniwersytet Nauk o Ziemi w Wuhan. "Najbardziej nienaruszone jajo, mierzące zaledwie 29 mm, ustanowiło nowy rekord świata dla najmniejszej skamieniałości jaja dinozaura, jaką kiedykolwiek odkryto" - poinformowali naukowcy.

Powierzchnię i strukturę jaj przy użyciu najnowszych technologii takich jak mikroskopia elektronowa i dyfrakcja wstecznego rozpraszania elektronów, które pozwoliły naukowcom zbadać delikatne skamieniałości bez ich uszkodzenia

ZOBACZ: "Starszy od dinozaurów". Wybrano najlepsze zdjęcie 2023 roku

Ostatecznie udało się potwierdzić domysły naukowców - jaja należały do nowego rodzaju i gatunku dinozaurów, który zyskał nazwę Minioolithus ganzhouensis. Wiek jaj oszacowano na ponad 80 milionów lat

Znalezisko dostarcza paleontologom nowych, cennych informacji na temat różnorodności jaj dinozaurów i ewolucji teropodów w okresie późnej kredy. To jednak nie koniec badań. Kolejna ich faza ma na celu uzyskanie "głębszego wglądu w życie i ekologię tych prehistorycznych stworzeń".