Obowiązkowe strefy czystego transportu. Rząd ustalił zasady. Wiemy, co się zmieni
Rząd przyjął projekt ustawy o strefach czystego transportu. Jak uzasadniono, nowe prawo ma zmniejszyć skalę szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. Wyjaśniamy, jakie zmiany czekają samorządy i mieszkańców, jeśli pomysły gabinetu Donalda Tuska zyskają akceptację parlamentu i prezydenta. Wśród nich jest zasada, kiedy miasto będzie musiało utworzyć taką strefę.
We wtorek rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Propozycje te przedłożył zarządzany przez minister Paulinę Hennig-Kloskę resort klimatu. Mają wesprzeć działania, które doprowadzą do zmniejszenia szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego.
Strefy czystego transportu. Rząd przyjął projekt. Co się zmieni?
"Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach, konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu" - czytamy w komunikacie po posiedzeniu Rady Ministrów.
ZOBACZ: Strefy czystego transportu w Polsce. W których miastach będą obowiązywać?
Jak przypominają rządzący, naukowcy ze Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz Uniwersytetu Śląskiego udowodnili, że obecny w miastach smog ma wpływ na zwiększenie się liczby chorób oraz zgonów wśród obywateli.
Smog w polskich miastach. Przyczynia się do wielu chorób
"Szacuje się, że w 2019 roku odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu" - wskazano. Jak dodano, podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin - czyli tlenków azotu - powoduje częstsze występowanie:
- zawałów serca (o 12 proc.),
- udarów mózgu (o 16 proc.),
- zatorowości płucnej (o 18 proc.),
- migotania przedsionków serca (o 24 proc.).
ZOBACZ: Rafał Trzaskowski broni Strefy Czystego Transportu w Warszawie. "Inaczej się podusimy"
Efektem nowych przepisów ma być jednak nie tylko poprawa jakości powietrza, ale i zmniejszenie hałasu. "Rozwiązania przełożą się na wzrost jakości życia Polek i Polaków" - zapowiadają rządzący.
Strefach czystego transportu. Co zawiera projekt ustawy?
Jakie zmiany zakładają zatem nowe rządowe rozwiązania? Oto najważniejsze z nich:
- W miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., wprowadzony będzie obowiązek ustanawiania stref czystego transportu, jeśli w powietrzu przekroczony zostanie dopuszczalny poziom dwutlenku azotu.
- Wielkość stref czystego transportu zostanie określona przez samorządy.
- Od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne.
- Odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych - nowe przepisy znoszą te wymagania.
Jednocześnie strona rządowa wskazuje, że - jak na razie - przekroczenie średniorocznego poziomu dwutlenku azotu zanotowano w czterech strefach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza. Chodzi o Warszawę, Kraków, Wrocław oraz Katowice.
Czytaj więcej