Polsat News i Interia jednymi z najbardziej wiarygodnych mediów w Polsce. Raport Reutera

Polska
Polsat News i Interia jednymi z najbardziej wiarygodnych mediów w Polsce. Raport Reutera
Polsat News
Raport o wiarygodności mediów. Polsat News i Interia w czołówce

Polsat News i Interia znalazły się w czołówce mediów informacyjnych cieszących się najwyższym zaufaniem w Polsce - wynika z tegorocznego badania Reuters Institute Digital News Report. Polsat News ufa 48 proc. badanych, co jest trzecim wynikiem w kraju.

Celem badania przygotowanego na zlecenie Instytutu Reutera było pokazanie, jak media są odbierane w różnych krajach. Część danych została zaprezentowana zbiorczo, a część osobno dla poszczególnych krajów - w tym dla Polski.

Raport Reutera: Czynniki decydujące o zaufaniu do serwisu

Instytut podał kilka czynników decydujących o zaufaniu do serwisów informacyjnych. Ankieterzy przede wszystkim wskazywali na: 

  • przejrzystość w kwestii tego, jak powstają podawane przez serwis informacje (72 proc. badanych)
  • wysokie standardy dziennikarskie (69 proc. badanych)
  • fakt, że serwisy uczciwie reprezentują ludzi "takich jak ja" (65 proc. badanych).

ZOBACZ: Miliony od widzów Polsatu, Fundacji Polsat i Polsat Media dla powodzian. Kwota nadal rośnie

 

Wśród innych czynników znalazły się: poziom stronniczości (61 proc.), zgodność przekazywanych wartości z własnymi (56 proc.), długa historia działania serwisu (56 proc.), stopień sensacyjności (55 proc) oraz poziom negatywnie nacechowanego przekazu (46 proc.). 

Zaufanie do mediów w Polsce? Polsat News i Interia w czołówce

Z badań przeprowadzonych pod kątem polskich odbiorców wynika, że od 2015 roku zaufanie do mediów wśród społeczeństwa spadło z 56 proc. do 39 proc., czyli o 17 punktów procentowych.

 

W czołówce mediów pod kątem zaufania w Polsce znajduje się Polsat News - jest na trzecim miejscu z zaufaniem 48 proc. społeczeństwa. 31 proc. nie ma na ten temat zdania, a 22 proc. nie ma zaufania. Na szósty miejscu (drugim wśród portali) znalazła się Interia.

 

Zaufanie do mediów w Polsce. Ranking
Zaufanie do mediów w Polsce. Ranking

 

 

Potrzeby odbiorców względem wiadomości

Badanie ukazuje także potrzeby odbiorców pod względem wiadomości. Najważniejsze to, że: 

  • pozwalają odbiorcom być na bieżąco - 72 proc. badanych
  • edukują - 67 proc.
  • dają odbiorcom perspektywę (oferują różnorodne perspektywy na aktualne tematy_ - 63 proc.

Do innych potrzeb zaliczono: pomaganie (dostarczanie praktycznych i pomocnych informacji), angażowanie, inspirowanie (sprawianie, ż lepiej postrzega się świat), dawanie poczucia więzi ze społeczeństwem oraz rozrywka. Badani także podkreślają, że istnieje pewna luka w zapewnianiu różnorodnych perspektyw oraz odniesieniu się do wiadomości bardziej optymistycznych. 

 

ZOBACZ: NFZ reaguje po reportażu Polsat News. "Wszystkie prawa pacjenta zszargane"

 

Istnieje też grupa, która unika oglądania lub czytania wiadomości. W tym roku było to 39 proc. badanych - o 10 proc. więcej niż w roku 2017.

Tworzenie wiadomości przez AI

Z raportu dowiadujemy się również, jaki stosunek mają odbiorcy wiadomości do tworzenia wiadomości przez sztuczną inteligencję. Jest on ściśle związany z rangą i ważnością danych wiadomości. Odbiorcy są mniej przychylni do używania AI przy newsach związanych z polityką, a bardziej komfortowo czują się z użyciem AI do wiadomości z dziedziny sportu lub tematów rozrywkowych.

 

Wśród badanych 15 proc. czułoby się komfortowo, gdyby treści portali informacyjnych tworzone były głównie przez AI z pewnym nadzorem człowieka, natomiast 33 proc. badanych nie ma nic przeciwko treściom tworzonym głównie przez człowieka, z pewną pomocą AI.

red / polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie