Polsat News i Interia jednymi z najbardziej wiarygodnych mediów w Polsce. Raport Reutera
Polsat News i Interia znalazły się w czołówce mediów informacyjnych cieszących się najwyższym zaufaniem w Polsce - wynika z tegorocznego badania Reuters Institute Digital News Report. Polsat News ufa 48 proc. badanych, co jest trzecim wynikiem w kraju.
Celem badania przygotowanego na zlecenie Instytutu Reutera było pokazanie, jak media są odbierane w różnych krajach. Część danych została zaprezentowana zbiorczo, a część osobno dla poszczególnych krajów - w tym dla Polski.
Raport Reutera: Czynniki decydujące o zaufaniu do serwisu
Instytut podał kilka czynników decydujących o zaufaniu do serwisów informacyjnych. Ankieterzy przede wszystkim wskazywali na:
- przejrzystość w kwestii tego, jak powstają podawane przez serwis informacje (72 proc. badanych)
- wysokie standardy dziennikarskie (69 proc. badanych)
- fakt, że serwisy uczciwie reprezentują ludzi "takich jak ja" (65 proc. badanych).
ZOBACZ: Miliony od widzów Polsatu, Fundacji Polsat i Polsat Media dla powodzian. Kwota nadal rośnie
Wśród innych czynników znalazły się: poziom stronniczości (61 proc.), zgodność przekazywanych wartości z własnymi (56 proc.), długa historia działania serwisu (56 proc.), stopień sensacyjności (55 proc) oraz poziom negatywnie nacechowanego przekazu (46 proc.).
Zaufanie do mediów w Polsce? Polsat News i Interia w czołówce
Z badań przeprowadzonych pod kątem polskich odbiorców wynika, że od 2015 roku zaufanie do mediów wśród społeczeństwa spadło z 56 proc. do 39 proc., czyli o 17 punktów procentowych.
W czołówce mediów pod kątem zaufania w Polsce znajduje się Polsat News - jest na trzecim miejscu z zaufaniem 48 proc. społeczeństwa. 31 proc. nie ma na ten temat zdania, a 22 proc. nie ma zaufania. Na szósty miejscu (drugim wśród portali) znalazła się Interia.
Potrzeby odbiorców względem wiadomości
Badanie ukazuje także potrzeby odbiorców pod względem wiadomości. Najważniejsze to, że:
- pozwalają odbiorcom być na bieżąco - 72 proc. badanych
- edukują - 67 proc.
- dają odbiorcom perspektywę (oferują różnorodne perspektywy na aktualne tematy_ - 63 proc.
Do innych potrzeb zaliczono: pomaganie (dostarczanie praktycznych i pomocnych informacji), angażowanie, inspirowanie (sprawianie, ż lepiej postrzega się świat), dawanie poczucia więzi ze społeczeństwem oraz rozrywka. Badani także podkreślają, że istnieje pewna luka w zapewnianiu różnorodnych perspektyw oraz odniesieniu się do wiadomości bardziej optymistycznych.
ZOBACZ: NFZ reaguje po reportażu Polsat News. "Wszystkie prawa pacjenta zszargane"
Istnieje też grupa, która unika oglądania lub czytania wiadomości. W tym roku było to 39 proc. badanych - o 10 proc. więcej niż w roku 2017.
Tworzenie wiadomości przez AI
Z raportu dowiadujemy się również, jaki stosunek mają odbiorcy wiadomości do tworzenia wiadomości przez sztuczną inteligencję. Jest on ściśle związany z rangą i ważnością danych wiadomości. Odbiorcy są mniej przychylni do używania AI przy newsach związanych z polityką, a bardziej komfortowo czują się z użyciem AI do wiadomości z dziedziny sportu lub tematów rozrywkowych.
Wśród badanych 15 proc. czułoby się komfortowo, gdyby treści portali informacyjnych tworzone były głównie przez AI z pewnym nadzorem człowieka, natomiast 33 proc. badanych nie ma nic przeciwko treściom tworzonym głównie przez człowieka, z pewną pomocą AI.
Czytaj więcej