"Chiny próbują to ukryć". Zatonął okręt podwodny z napędem atomowym
Nowy chiński okręt podwodny o napędzie atomowym zatonął - donoszą amerykańskie media, powołując się na źródło z Pentagonu. Ta strata jest problemem dla Pekinu, który posiada największą marynarkę wojenną świata. Jak przekazał informator, chiński przemysł obronny od dawna boryka się z problemem korupcji.
Pragnący zachować anonimowości urzędnik Pentagonu przekazał "Wall Street Journal", że nowoczesny chiński okręt podwodny zatonął między majem a czerwcem. Dodał, że nie jest jasne, co spowodowało zatonięcie, ani też, czy miał wówczas na pokładzie paliwo jądrowe.
"Oprócz oczywistych pytań dotyczących standardów szkoleniowych i jakości sprzętu, incydent ten rodzi pytania o wewnętrzną odpowiedzialność i nadzór nad chińskim przemysłem obronnym - który od dawna boryka się z problemem korupcji. Nie jest zaskakujące, że marynarka wojenna Chin próbuje ukryć zatonięcie" - zaznaczył cytowany przez gazetę urzędnik.
Chiny. Nowoczesny okręt podwodny na dnie. Zdjęcia satelitarne z stoczni
Dokumentacja w postaci zdjęć satelitarnych globalnej sieci Planet Labs z czerwca pokazuje ciężkie dźwigi w stoczni Wuchang w Chinach, gdzie okręt podwodny mógł być zacumowany. Może to wskazywać, że trwają próby nad podniesieniem jednostki z dna.
Pekin już teraz ma największą marynarkę wojenną na świecie z ponad 370 okrętami - podaje Reuters. Teraz rozpoczęto produkcję nowej generacji okrętów podwodnych o napędzie atomowym. Jednym z nich miała być jednostka, która zatonęła.
ZOBACZ: Chiny grzmią po decyzji USA. W tle Rosja
Zgodnie z raportem Pentagonu w 2022 roku, Chiny mają sześć okrętów podwodnych o napędzie atomowym z pociskami balistycznymi na pokładzie, sześć uderzeniowych okrętów podwodnych napędzanych energią jądrową oraz 48 okrętów podwodnych napędzanych silnikami Diesla.
Przewiduje się, że flota okrętów podwodnych Pekinu wzrośnie do 65 do 2025 roku i 80 do 2035 roku.
Czytaj więcej