Strażacki SHERP w akcji. "Radzi sobie doskonale"
Mieszkańcy Opolszczyzny i Dolnego Śląska walczą ze skutkami powodzi. W wielu miejscach zagrożenie zalaniem wciąż nie minęło. W poszkodowanych rejonach działania strażaków ułatwia pojazd SHERP. Ratownicy korzystają z niego do poruszania się po trudno dostępnym terenie czy transportu sprzętu oraz ludzi. "Doskonale radzi sobie także w działaniach ratowniczych" - chwali pojazd straż pożarna.
Opolszczyzna i Dolny Śląsk wciąż mierzą się z żywiołem. Niż genueński, który dotarł nad Polskę w czwartek, przyniósł w południowo-zachodnie rejony Polski ulewne deszcze, a w efekcie wzrósł poziom wody w rzekach. W wielu miejscach doszło do powodzi.
Na zalanych terenach pracuje wiele zastępów straży pożarnej. Ratownicy korzystają z pojazdów zwanych "wszędołazami".
Pojazd SHERP na zalanych terenach. Pomaga strażakom
"SHERP to transporter kołowy przystosowany do poruszania się po trudno dostępnym terenie. Umożliwia transport sprzętu oraz ludzi, w tym poszkodowanych" - tłumaczy Państwowa Straż Pożarna.
Pojazd chwalą także strażacy z Ełku, którzy działają w okolicach miejscowości Brzeg i Michałów. "Nasz SHERP sprawdza się przy umacnianiu wałów i transporcie niezbędnych materiałów" - napisali.
Także strażacy w Stroniu Śląskim korzystają z pojazdów do poruszania się po terenie, z którego woda już ustąpiła.
SHERP porusza się także po wodzie. "Radzi sobie doskonale"
"SHERP jest wyjątkową amfibią, a jego możliwości w terenie i na wodzie sprawiają, że doskonale radzi sobie także w działaniach ratowniczych na zalanych przez powódź terenach" - ocenia PSP.
ZOBACZ: Wielka ewakuacja Lewina Brzeskiego. "90 proc. miasta pod wodą"
Prędkość maksymalna pojazdu na lądzie wynosi 45 km/h, minimalna 1,5 km/h. W wodzie SHERP może poruszać się 6 km/h. Dodatkowo ciśnienie w kołach może być płynnie regulowane przez kierowcę dzięki centralnemu układowi pompowania kół.
W terenie SHERP może pokonywać obszary pokryte warstwą mułu, torfu czy gliną, stoki o nachyleniu do 35 stopni, oraz przeszkody wodne o szerokości do 100 metrów przy standardowej wysokości fali 0,4 metra, a także - w razie konieczności - głęboką pokrywę śnieżną.
Czytaj więcej