Nowy rok szkolny. Tego nauczyciele nie mogą zadać uczniom do domu

Polska
Nowy rok szkolny. Tego nauczyciele nie mogą zadać uczniom do domu
Polsat News
Czego nauczyciele nie mogą zadać jako pracę domową?

W nowym roku szkolnym wciąż obowiązują przepisy na temat prac domowych, które weszły w życie 1 kwietnia 2024. W znacznym stopniu ograniczają możliwość zadawania lekcji do domu - przynajmniej uczniom podstawówek. Czego nauczyciele nie mogą wymagać od dzieci? I czy jakiekolwiek ograniczenia dotyczą też uczniów szkół ponadpodstawowych?

Największe restrykcje dotyczą dzieci, które uczą się w podstawówce - w klasach I-III. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 22 marca 2024 w czasie wolnym od zajęć (a więc przede wszystkim w domu) nauczyciel nie może wymagać od ucznia realizacji: 

  • pisemnych prac domowych, 
  • praktyczno-technicznych prac domowych. 

 

Wyjątkiem są ćwiczenia usprawniające motorykę małą: takie zadania nauczyciel może zadać uczniowi. Może również wystawić za nie ocenę. Motorykę małą, czyli ruchy palców i dłoni (niezbędne np. do pisania i innych precyzyjnych czynności), rozwijają m.in. rysowanie szlaczków, pisanie literek czy kolorowanie. 

W klasach IV-VIII prace domowe są nieobowiązkowe, tylko dla chętnych 

W przypadku starszych uczniów podstawówek przepisy nie zakazują zadawania lekcji do domu. Pisemne i praktyczno-techniczne prace domowe są w tej grupie wiekowej jednak nieobowiązkowe. Nie mogą być też ocenianie - nauczyciel nie może więc stawiać za nie żadnych stopni. 

 

ZOBACZ: Spór o lekcje religii. Wiceminister o "świeckiej szkole"

 

Co to oznacza w praktyce? Nauczyciel może zadać pisemne bądź praktyczno-techniczne zadania, jednak nie ma prawa wymagać od uczniów ich realizacji. To od ucznia zależy, czy tym razem zdecyduje się na wykonanie pracy i utrwalenie zdobytych w szkole umiejętności.

Nauczyciel musi sprawdzać pracę domową 

Dodatkowo rozporządzenie nakłada na nauczyciela pewien ważny obowiązek: jeśli zleci nieobowiązkową pracę domową i uczeń ją wykona, dydaktyk musi ją sprawdzić i zrecenzować. Nie może więc pozostawić ucznia bez odpowiedzi i dalszych wskazówek.  

 

Brak konstruktywnej informacji zwrotnej zniechęca dzieci i młodzież do dalszej aktywności. Ważne więc, żeby praca została sprawdzona - i żeby uczeń dowiedział się, z czym dobrze sobie radzi, a co najlepiej poprawić.  

Czym są pisemne i praktyczno-techniczne prace domowe? 

Rodzice mogą mieć problem z ustaleniem, o jakich pracach domowych mowa w rozporządzeniu. Uzasadnienie przygotowane przez ministra edukacji ułatwia jednak zrozumienie tej kwestii.  

 

ZOBACZ: Rozpoczął się nowy rok szkolny. Jakie zmiany czekają uczniów i nauczycieli?

 

Przykładowe rodzaje pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych to: 

  • napisanie rozprawki, streszczenia czy innej pracy pisemnej, 
  • stworzenie makiet, modeli czy innych prac praktycznych, 
  • rozwiązywanie zadań matematycznych, 
  • przygotowanie prezentacji multimedialnej, 
  • uzupełnianie zeszytów ćwiczeń, np. z historii czy przyrody. 

Czy można zadawać prace domowe w szkołach ponadpodstawowych? 

Obowiązujące od 2024 roku przepisy nie dotyczą szkół ponadpodstawowych, m.in. liceów i techników. To oznacza, że uczniowie tych placówek mogą mieć zadawane pisemne i praktyczno-techniczne prace domowe (w tym rozprawki, zadania matematyczne czy projekty). Mogą być również za nie oceniani. Dla tej grupy wiekowej nic się więc nie zmienia. 

 

W Informatorze dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych zachęca się jednak nauczycieli do tego, by również na tym etapie edukacji zadbali o szczegółową i konkretną informację zwrotną. W ten sposób łatwiej zachęcić uczniów do samodzielnego zgłębiania tajników nauki. 

red / polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie