Żył 78 mln lat temu. Naukowcy odkryli nowy gatunek dinozaura

Żył 78 mln lat temu. Naukowcy odkryli nowy gatunek dinozaura
Museum of Evolution w Danii
Naukowcy odkryli Lokiceratopsa

W czasie wykopalisk w USA odkryto najprawdopodobniej nowy gatunek dinozaura. Chociaż gatunek wydaje się bardzo podobny do wcześniej znanych gadów, to paleontolodzy zaznaczają, że ten jest znacznie większy od znanych dorosłych osobników. Wiadomo już, że Lokiceratops był roślinożerny i posiadał parę ogromnych rogów. Swoją nazwę odziedziczył po nordyckim bogu, z którym łączy go eleganckie poroże.

Archeolodzy poinformowali, że prawdopodobnie odkryli nowy gatunek dinozaura. Odkrycia dokonano na pustkowiach stanu Montany. Gatunek nazwano Lokiceratops na cześć nordyckiego boga Lokiego.

Postać Lokiego miała charakterystyczne poroże, takie samo jak odkopany dinozaur, który posiadał dwa rogi na czubku swojego pyska. Naukowcy porównali ostrza dinozaura do tych, które posiadają np. renifery, jednak u prehistorycznego zwierzęcia były one znacznie większe.

ZOBACZ: Niesamowite odkrycie we Włoszech. Na miejscu niebieskie ściany

"Staje się coraz bardziej jasne, że wykorzystywały te rogi jako ozdoby, aby zwabić partnerów lub zastraszyć rywali tego samego gatunku"- przekazał paleontolog Mark Loewen w czasopiśmie naukowym PeerJ.

Lokiceratops to najpewniej piąty gatunek rogatej rodziny dinozaurów Ceratopsów. Te przemierzały Ziemię 78 mln lat temu. Były roślinożerne i występowały jedynie w Ameryce Północnej.

Naukowcy odkryli nowy gatunek dinozaura? Trwa dyskusja

Jak podano, odkryty gatunek jest niemal bliźniaczo podobny do innych gatunków odkrytych w regionie Montany i sąsiadującej Alberty w Kanadzie. Przykładem podobnego dinozaura jest Medusaceratops, jednak według naukowców Lokiceratops jest "co najmniej 20 proc. większy" od swojego krewnego.

ZOBACZ: Dłuższy niż dwa autobusy. Odkryli największego gada morskiego w historii

Duńskie Muzeum Ewolucji, w którym znajdują się odkryte części gada podało, że wykopana czaszka jest "największą czaszką dinozaura odkrytą na Ziemi". Możliwe więc, że Lokiceratops był największym dinozaurem swoich czasów.

Niektórzy naukowcy nie są jednak jeszcze przekonani. Twierdzą, że może być to Medusaceratops. Zaznaczają jednak, że byłby to wówczas potomek tego gatunku, który nieco wyewoluował.

Karina Jaworska / polsatnews.pl