"Lepsza Polska". Kłótnia o CPK. "Pani nie ma elementarnej wiedzy"
- Pani nie ma elementarnej wiedzy - zarzucił Marcin Horała, zwracając się do Barbary Czerniawskiej. Polityk PiS i szefowa fundacji Inlegis spierali się o lotnisku w Radomiu, w kontekście rozbudowy Okęcia. Horała w programie "Lepsza Polska" mówił też o "sabotażu" ws. CPK.
Eksperci w programie "Lepsza Polska" dyskutowali o sensie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednym z wątków były porty regionalne. Szczególne emocje wzbudziło lotnisku w Radomiu.
- Jakie są wyniki wobec prognoz? - pytała Barbara Czerniawska, prezes fundacji Inlegis i administrator grupy FB "Nie dla projektów CPK w całej Polsce", zwracając uwagę na małą liczbę pasażerów w Radomiu.
"Lepsza Polska". Kłótnia o CPK. "Pani nie ma elementarnej wiedzy"
- A jakie były po roku w Modlinie? Odpowiadam: zero pasażerów. Bo się kruszył pas i trzeba było zamknąć to lotnisko. Pogadajmy za 10 lat - odpowiedział Marcin Horała, polityk PiS, były pełnomocnik rządu ds. CPK.
ZOBACZ: "Lepsza Polska". Rozbudowa Okęcia zamiast CPK? Eksperci podzieleni
Port Warszawa-Modlin otwarto w 2012 roku, lotnisko w Radomiu w 2023.
- Dlaczego ludzie w Radomiu muszą się dokładać do tego lotniska? Lotnisko jest deficytowe, miasto się dokłada, miasto czyli ludzie - mówiła Czerniawska.
- Pani nie ma elementarnej wiedzy - odparł Horała. - Radom jest lotniskiem zarządzanym przez Polskie Porty Lotnicze, które inwestowały tam ze środków własnych, nie obciążając podatnika. Jest umowa wsparcia z miastem Radom. Takie decyzje podjęły władze przez ludzi w Radomiu wybrane - dodał.
WIDEO: Debata o CPK w programie "Lepsza Polska"
- Pan powiedział, że nie mam elementarnej wiedzy - wskazała prezes fundacji Inlegis. - Bo pani twierdzi, że to lotnisko samorządowe - odpowiedział Horała. Na to Czerniawska stwierdziła, że tak nie powiedziała.
Lotnisko Chopina jako rozwiązanie pomostowe?
Goście Doroty Gawryluk mówili również o rozbudowie Okęcia jako o rozwiązaniu pomostowym przed budową CPK.
- CPK to inwestycja, która gdyby nie sabotaż obecnych władz, mogłaby mieć już pozwolenie na budowę. Jako rozwiązanie tymczasowe dla niej jest prezentowana inwestycja, która nie ma nic, czyli rozbudowa Chopina - podkreślał Marcin Horała.
- Loty na Chopinie są administracyjnie ograniczone do 600 na dobę (chodzi o decyzję środowiskową - red.). Jakiekolwiek ruszenie tej decyzji, wszczęcie postępowania, otwiera termin na składanie roszczeń odszkodowawczych. Przykład lotniska w Poznaniu, które zapłaciło w odszkodowaniach trzy razy więcej niż kosztowała sama fizyczna rozbudowa. To absurd, żeby w środku miasta rozbudowywać lotnisko - mówił dalej.
ZOBACZ: CPK. Maciej Lasek zdradza, co się stanie z Lotniskiem Chopina. "Nie ma sensu"
Odmienne stanowisko przedstawił były prezydent Warszawy i polityk PO Marcin Święcicki. - Uważam, że trzeba wykorzystać te tańsze formy obsługi ruchu pasażerskiego, czyli Modlin, Radom, rozbudowa Okęcia. Dać swobodę rozwoju portom regionalnym, a nie zabierać im ewentualne środki - wskazał.
- Może za 20, 30 lat to CPK będzie potrzebne, może nie (…), ale na razie wykorzystajmy te tańsze możliwości - zaznaczył Święcicki.
Poprzednie odcinki programu "Lepsza Polska" można zobaczyć tutaj.
Czytaj więcej