Większa Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Co to oznacza?
Strefa Czystego Transportu ma objąć ponad dwa razy większy teren niż zakładano wcześniej. Projekt zakłada wprowadzenie zakazu wjazdu do strefy samochodem z silnikiem diesla starszym niż 18 lat oraz samochodem benzynowym starszym niż 27 lat.
Obszar Strefy Czystego Transportu ma obejmować m.in. Śródmieście, Żoliborz, Pragę Północ, Ochotę, Pragę Południe, większość Mokotowa, połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia). Rozwiązania miałyby zacząć obowiązywać od 1 lipca 2024.
ZOBACZ: Awantura na antenie Polsat News. Tomasz Zimoch domaga się przeprosin od Pawła Jabłońskiego
Warszawski ratusz zaprezentował też plan wdrażania SCT, który został rozłożony na pięć etapów - między 2024, a 2032 rokiem.
Osoby mieszkające i odprowadzające podatki w Warszawie zmierzą się z ewentualną koniecznością zmiany samochodu w 2028 roku.
ZOBACZ: Młodzieżowe Słowo Roku 2023. PWN ogłosiło finałową dwudziestkę
Strefa Czystego Transportu. Większość osób jest "za"
W badaniu sondażowym przeprowadzonym na zlecenie UM Warszawa, na grupie 1020 osób przez PBS Sp. z o.o., 69 proc. respondentów poparło powstanie Strefy Czystego Transportu. Zdecydowanie na tak opowiedziało się 42 proc., a 27 proc. wybrało opcję "raczej popieram". Z drugiej strony, zdecydowanie przeciwnych wprowadzeniu omawianej inicjatywy jest 14 proc. Warszawiaków.
WIDEO: Strefa Czystego Transportu w Warszawie.
Po konsultacjach z mieszkańcami urzędnicy zaproponowali, by najbardziej trujące samochody wyprowadzić nie tylko z centrum, ale również z większości dzielnic znajdujących się w okolicach Śródmieścia. Ostateczną decyzję podejmą stołeczni radni w czasie głosowania.
Strefą Czystego Transportu. Kraków przygotowuje się na zmiany
Eliminacja trujących samochodów ma odbyć się również w stolicy Małopolski. Urzędnicy w Krakowie przekazali, że rozwiązania będą wprowadzane etapami. Pierwszy będzie obowiązywał od lipca przyszłego roku, a kolejny dwa lata później.
ZOBACZ: Sz. Hołownia spotka się z A. Dudą. Co powie? Paulina Hennig-Kloska ujawnia
Strefa Czystego Transportu w Krakowie obejmie całe miasto i będzie wprowadzana w dwóch etapach. Pierwszy etap obejmie ograniczenia wobec samochodów 32-letnich na benzynę oraz 28-letnich samochodów z dieslem. Wyliczenia ekspertów wskazują, że w Krakowie stanowi to do dwóch procent ruchu miejskiego.
ZOBACZ: Ukraińscy piloci prawie zderzyli się w powietrzu. Niezwykłe ujęcie
Od 2026 roku wszystkie samochody będą musiały spełniać normy EURO3 i EURO5. Postawione zostaną znaki na wjeździe do miasta i drogach dojazdowych, które w formie graficznej będą informowały o poruszaniu się w Strefie Czystego Transportu.