CPK ma inwestora. Konsorcjum gotowe wyłożyć miliardy złotych
Konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund chce wyłożyć do 8 miliardów złotych na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem - poinformował na platformie X we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Z komunikatu CPK, który pojawił się we wtorek wynika, że inwestor chciał kupić udziały tylko w spółce CPK.Lotnisko. Inne spółki kontrolowane przez CPK nie znalazły się w kręgu zainteresowania.
Zaznaczono, że "proces nie umożliwia w szczególności prywatyzacji akcji Polskich Portów Lotniczych SA (PPL) ani Lotniska Chopina".
Z komunikatu CPK wynika, że inwestor strategiczny odpowiada za "wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży".
Kontrola zostanie po stronie państwa
Horała wyjaśnił, że 60 proc. w strukturze finansowej lotniska stanowią środki dłużne, a 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. I właśnie 49 proc. z tych 40 proc. zaoferowane zostało inwestorom. Zaznaczył, że dzięki temu kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa.
ZOBACZ: Jak dojedziemy do CPK? Gigantyczny plan megalotniska
Pełnomocnik rządu ds. CPK podkreślił, że prywatny operator lotnisk Vinci Airports zarządza w różnej formie ponad 70 lotniskami w 13 państwach na całym świecie. Firma zatrudnia 270 tys. pracowników. "Jest firmą o francuskim rodowodzie, acz aktualnie w strukturze właścicielskiej największą grupę stanowią udziałowcy instytucjonalni z USA" - napisał.
Rozmowy z inwestorami
Z kolei IFM Global Infrastructure Fund jest funduszem inwestycyjnym z Australii i zarządza ponad 140 mld dol., z czego prawię połowę stanowią inwestycje kapitałowe w infrastrukturę, w tym m.in. 17 lotniskami.
CPK toczyła rozmowy od połowy 2022 roku z inwestorami z Europy oraz Azji i Pacyfiku. Proces zakończył się 13 października.
ZOBACZ: Projekt wieży kontroli lotów CPK może być spektakularny
Centralny Port Komunikacyjny ma stanowić węzeł przesiadkowy w centrum Polski - między Łodzią a Warszawą. Kompleks ma integrować transport drogowy, lotniczy i kolejowy.