Zalando, Booking i Travelist z zarzutami. UOKiK wydał komunikat
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty spółkom Zalando, Booking i Travelist. Chodzi o niedostosowanie się do nowych przepisów i niewywiązanie z obowiązków dla przedsiębiorców działających w internecie. Wiadomo, jaka grozi za to kara.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że od 1 stycznia w życie weszły nowe przepisy, które nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne.
W związku z tym - jak relacjonuje UOKiK - przeprowadzony został szeroki monitoring platform internetowych, który miał sprawdzić poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi.
Monitoring platform internetowych. Wiele naruszeń
Okazało się wówczas, że w 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych praktyk.
Wśród najczęstszych nieprawidłowości UOKiK wymienia brak wymaganych informacji o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), a informacje o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach.
"Większość przedsiębiorców - po interwencji Prezesa UOKiK - zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie modyfikacji. Wśród nich są dostawcy takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro" - relacjonuje urząd.
- Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Trzy przedsiębiorstwa z zarzutami
Jak czytamy w najnowszej informacji prasowej, pomimo wezwania przez Prezesa UOKiK do zmiany praktyk trzech przedsiębiorstw - Zalando, Booking i Travelist - nie wprowadziły one zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia.
ZOBACZ: Firma płaci pracownikom za chodzenie na siłownię. "Po treningu, są punktualni i mniej zestresowani"
Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji. Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach.
Prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu.
Czytaj więcej