Paryż: Bat na elektryczne hulajnogi. Wchodzi zakaz ich wypożyczania
Koniec z wypożyczaniem elektrycznych hulajnóg w Paryżu. Od 1 września "trottinette" - bo tak nazywają się te bezpłatnie użyczane jednoślady - nie są już dostępne. Wokół tego, jak mieszkańcy z nich korzystają, toczyły się zażarte spory od chwili, gdy zadebiutowały w stolicy Francji w 2018 roku. Ich przeciwnicy zarzucali m.in., że nikt nie uregulował zasad, jak nimi jeździć.
Od 1 września Paryż stał się pierwszą europejską stolicą, która wycofała wszystkie e-hulajnogi przeznaczone do wypożyczania. Przewidziała to uchwała, za którą wiosną opowiedziało się dziewięciu na dziesięciu członków 163-osobowej Rady Paryża.
Miasto od co najmniej pięciu lat mierzyło się z problemem niebezpiecznych incydentów z udziałem tych jednośladów.
Hulajnogi elektryczne, jedyny środek transportu "bez zasad"
Nagłe wjeżdżanie na drogę z chodnika, zajeżdżanie drogi pieszym, powolne jechanie środkiem pasa, parkowanie w przypadkowych miejscach - to tylko niektóre z występków użytkowników "trottinette", którzy nie mogli być karani mandatami, bo nikt nie wprowadził odpowiednich przepisów dotyczących tego rodzaju pojazdów.
Problem stał się na tyle istotny, że nawet burmistrz Anne Hidalgo - zwolenniczka rowerów - nawoływała do wprowadzenia zakazu wypożyczania hulajnóg.
ZOBACZ: Zakopane: Hulajnogi zalały ulice. Interweniuje straż miejska
Od początku sierpnia 15 000 hulajnóg przeznaczonych do wypożyczania zostało przetransportowanych do innych francuskich miast. Teraz w Paryżu nadal toczą się dyskusje, ale nie o zachowaniu krnąbrnych użytkowników e-hulajnóg, lecz wokół pustych miejsc parkingowych po tych jednośladach. Nie jest jeszcze ustalone, jak te wycinki miejskiej przestrzeni zostaną zagospodarowane.
Warszawa znalazła sposób na e-hulajnogi. Obowiązuje pakt z operatorami
Z chaosem organizacyjnym związanym z hulajnogami mierzyła się również Warszawa. Władze polskiej stolicy pod koniec 2021 roku podpisały porozumienie z pięcioma operatorami wypożyczającymi te pojazdy. Uregulowano przy tym zasady poruszania się hulajnogami i parkowania ich.
W dokumencie określono m. in., że parkowanie e-hulajnóg będzie dopuszczane tylko w miejscach do tego przeznaczonych. Dodatkowo wyznaczono maksymalną prędkość poruszania się nimi na 20 km/h i zakaz wjazdu w takie miejsca jak Stare Miasto, Łazienki Królewskie czy Ogród Krasińskich.
Czytaj więcej