Ekologiczny, cichy i za darmo. NesoBus, autobus na wodór, jeździ po Szczecinie
Nie emituje spalin, a nawet oczyszcza powietrze. Szczecin to kolejne miasto, w którym trwają testy autobusu wodorowego NesoBus. Mieszkańcy w ciągu tygodnia mogą przejechać się nim za darmo. Odczują przede wszystkim to, że jest cichszy niż pojazdy spalinowe, ale to tylko jedna z zalet ekologicznego pojazdu.
Wodorowy autobus NesoBus, wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, należącej do Grupy Polsat Plus, będzie przez tydzień jeździł po Szczecinie. 10 lipca odbyła się prezentacja i pierwsza jazda zeroemisyjnym pojazdem.
Będzie woził mieszkańców na różnych liniach: w poniedziałek na "87", we wtorek - "68".
Jak działa autobus na wodór?
Autobus wodorowy wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną "mini-elektrownię". - Autobus potrzebuje czystego wodoru i tlenu z powietrza - powiedział Tomasz Jasłowski, dyrektor Departamentu Produkcji PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
Dzięki połączeniu wodoru wytwarzana jest energia zasilająca silnik elektryczny. Twórcy jednak wskazują na różnice między autobusem wodorowym a elektrycznym. Pierwszy z nich ładuje się około 15 minut, a więc istotnie krócej.
WIDEO: Autobus na wodór jeździ po Szczecinie
- NesoBus nie tylko nie emituje spalin, ale również do napędu wykorzystuje powietrze zassane z zewnątrz, które następne przechodzi przez filtry - tłumaczył Maciej Nietopiel, prezes PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
ZOBACZ: Wodorowy NesoBus trafi na Śląsk. Rybnik otrzyma nowy tabor
Oprócz kwestii ekologicznych do zalet autobusu jego twórcy zaliczają fakt, że działa znacznie ciszej niż pojazd z silnikiem spalinowym. Zużywa około ośmiu kilogramów wodoru na 100 km, a na jednym zbiorniku jest w stanie przejechać 450 km.
Czytaj więcej