Kontrowersyjna promocja w Żabce. Ministerstwo kieruje sprawę do prokuratury
Oferta jednej z sieci sklepów - hot dog za złotówkę przy zakupie papierosów - znajdzie swój finał w prokuraturze. Sprawę do organów ścigania oraz do UOKiK postanowiło skierować Ministerstwo Zdrowia. "Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze" - argumentuje resort.
Aktywista Jan Śpiewak zwrócił uwagę na reklamę sieci sklepów Żabka, która oferuje promocję związaną z zakupem papierosów. Z plakatu wynika, że przy zakupie paczki papierosów, można kupić hot doga za złotówkę.
Ministerstwo Zdrowia: Kierujemy sprawę do prokuratury i UOKiK
Na wpis Śpiewaka zareagowało Ministerstwo Zdrowia. "Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze. Jesteśmy zobligowani skierować sprawę do prokuratury i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta" - napisano.
Resort wyraził nadzieję, że dla sieci zdrowie klientów jest najważniejsze i reklamę wycofa.
Żabka: Zdecydowaliśmy o wycofaniu komunikacji tej konkretnej oferty
W odpowiedzi na pytania polsatnews.pl biuro prasowe Żabki poinformowało, że krytyczne głosy dotyczące sposobu prezentowania oferty są dla sieci bardzo istotne. "Zgadzamy się, że nawet w przypadku braku przesłanek prawnych, tak jak ma to miejsce w obecnej sytuacji, komunikacja może być niewłaściwa z innych powodów. Dlatego zdecydowaliśmy o wycofaniu komunikacji tej konkretnej oferty, co ma miejsce dzisiaj" - czytamy.
ZOBACZ: Prof. Andrzej Fal: Powinniśmy ograniczyć dostępność do alkoholu
Dodano, że niezależnie od tej decyzji, Żabka uzgodniła "zaostrzone kryteria dla przyszłych działań komunikacyjnych. Jesteśmy przekonani, że to pozwoli uniknąć kontrowersji w przyszłości i Żabka będzie kojarzona jedynie z pozytywnie odbieranym przekazem".
W poniedziałek biura prasowe Żabki, poinformowało portal Money.pl, że opisywana oferta jest kierowana wyłącznie do pełnoletnich, zdefiniowanych użytkowników i z wykorzystaniem ich indywidualnych interfejsów aplikacji mobilnej. "Wszyscy adresaci tej oferty wyrazili wcześniej zgodę na możliwość przekazywania im takich informacji, zgodnie z obowiązującym regulaminem" - dodano.
Zakaz reklamowania wyrobów tytoniowych
W Polsce prawo zakazuje reklamowania wyrobów tytoniowych na podstawie ustawy "Ochrona zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych."
Art. 8 tej ustawy w pkt 1. mówi, że zabronione są "reklamy wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych i promocji wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych oraz reklamy i promocji produktów imitujących te wyroby, lub symboli związanych z używaniem tytoniu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych, w szczególności: 1) w telewizji, radiu, kinach, podmiotach leczniczych, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, w prasie dziecięcej i młodzieżowej, na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz w innych miejscach publicznych; 2) w prasie innej niż wymieniona w pkt 1; 3) na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych; 4) w środkach usług informatycznych."
Dodatkowo w pkt. 5 czytamy, że "opakowania jednostkowe i opakowania zbiorcze nie mogą sugerować korzyści ekonomicznych w postaci dołączonych do nich drukowanych kuponów lub ofert wyrobów po obniżonej cenie lub darmowych, ofert w rodzaju dwa opakowania w cenie jednego lub innych podobnych ofert."
Czytaj więcej