Zbadali jakość paliwa w Polsce. Wiadomo, gdzie najczęściej jest "chrzczone"
Świętokrzyskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie to niektóre z województw, w których Inspekcja Handlowa najczęściej wykryła paliwa niespełniające wymogów. Generalnie jednak jakość benzyny w skali kraju poprawiła się. Inaczej jest z LPG, nierzadko kwestionowana jest też jakość oleju napędowego. UOKiK przygotował specjalną mapę.
Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego (LPG) oraz lekkiego oleju opałowego. W zeszłym roku do badań pobrano 1598 próbek paliw ciekłych (833 benzyn i 765 oleju napędowego), 317 próbek LPG i próbkę lekkiego oleju opałowego.
Jak przekazał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, specjaliści podczas testów laboratoryjnych wykazali, że 21 próbek paliw ciekłych (19 oleju napędowego i dwie benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 1,34 proc. zbadanych.
Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwie świętokrzyskim
Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był zróżnicowany. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: świętokrzyskim (5,41 proc. zbadanych), mazowieckim (2,40 proc.) i podlaskim (2,38 proc.).
ZOBACZ: Sieradz: Pijany kierowca przyjechał po paliwo. Miał prawie 3,5 promila
Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców, najwięcej uchybień stwierdzono w kujawsko‑pomorskim (7,14 proc.), warmińsko-mazurskim (6,25 proc.) i zachodniopomorskim (4,88 proc.).
UOKiK: Stały monitoring jakości paliw przynosi efekty
W wyniku kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy zakwestionowali 10 próbek pobranych na stacjach paliw i w hurtowniach, czyli 3,15 proc. skontrolowanych. Niewłaściwą jakość odnotowano w czterech województwach: małopolskim, mazowieckim, pomorskim i śląskim.
- Stały monitoring jakości paliw przynosi efekty. W czasie pierwszej kontroli w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. W kolejnych latach liczba nieprawidłowości spadała. W 2022 r. zakwestionowaliśmy mniej niż 1,5 proc. próbek - ocenił Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Kontrolom podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje przedsiębiorcy. Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową.
ZOBACZ: Weszło w życie embargo na paliwa z Rosji. Co z cenami na stacjach?
W tej pierwszej weryfikowane podmioty są wybierane w losowaniu, które przeprowadza prezes urzędu jako zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W części krajowej ich dobór zależy od sygnałów od kierowców, innych organów (np. policji) i negatywnych wyników z poprzednich lat.
Jak sprawdza się jakość paliwa w Polsce?
Odsetek próbek niespełniających wymagań jakościowych co roku kształtuje się na innym poziomie, na co wpływ mogą mieć zarówno liczba skontrolowanych podmiotów i pobranych próbek, jak i zmieniające się wymagania jakościowe.
Analiza wyników kontroli paliw ciekłych w 2021 i 2022 r. wskazała na poprawę jakości benzyny w obu częściach systemu. Podobnie jak w latach poprzednich wśród kwestionowanych próbek paliw ciekłych dominował olej napędowy.
W jego badaniach w części krajowej odnotowano mniej próbek niespełniających wymagań jakościowych - odwrotnie niż w części europejskiej. Wyniki badań jakości gazu skroplonego (LPG) w 2022 r. były gorsze w porównaniu z 2021 r. - zarówno na stacjach wybranych, jak i wylosowanych do kontroli.
Czytaj więcej