Port Lotniczy, szprychy i tysiące kilometrów nowych linii. CPK zapowiada rozwiązania do 2050 roku
Horyzontalny Rozkład Jazdy do 2050 roku. Program inwestycji CPK zakłada ponad 2000 tys. km nowych linii, nawet w standardzie Kolei Dużych Prędkości. Wpierw mają jednak powstać "szprychy" prowadzące do Portu Lotniczego Solidarność. Perwsze odcinki mają powstać wcześniej, ale zarówno one, jak i Port są jeszcze w fazie projektowania.
Na Twtterze Centralnego Portu Komunikacyjnego pojawił się pytanie: "Denerwują Was zmieniające się rozkłady jazdy?" - odzew może być spory. Rozkład kolei jest opracowywany od nowa raz do roku, a w międzyczasie jest jeszcze zmieniany, modernizowany, przeorganizowany. Zmian może, więc być sporo. Spółka CPK przedstawiła rozwiązanie - Horyzontalny Rozkład Jazdy.
Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził badania, z których wynika, że ponad połowa pasażerów w Polsce jest niezadowolona z obecnego rozkładu jazdy. Badani uważają, że rozkład jest niewygodny i ulega zbyt częstym zmianom.
ZOBACZ: Wiosną ruszają konsultacje ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego
W odpowiedzi na niedogodności spółka CPK planuje opracować całościową koncepcję rozkładową. Ma to ułatwić ruch i przesiadki. Jakmożna przeczytać w Rynku-lotniczym, jest to o tyle istotne, że w najbliższych latach do użytku mają zostać oddane pierwsze odcinki Kolei Dużych Prędkości, projektu, który został zarzucony w 2012 roku. Odcinek ma przebiegać na odcinku np. Warszawa-CPK-Łódź Fabryczna. Zakończy się też kilka prac modernizujących. Według planów ma to sprawić, że koleje staną się konkurencyjne wobec np. samochodów.
Długoterminowa odpowiedź na problemy
Horyzontalny Rozkład Jazdy ma być cykliczny. Oznacza to, że pociągi będą jeździć np. co pół godziny albo co godzinę. Wszystkie linie kolejowe mają w końcu zacząć działać jako jeden system. Inwestycje kolejowe przestaną być planowane jako odrębne projekty.
- Kluczowe jest już teraz takie przygotowanie inwestycji, żeby po ich zakończeniu możliwe było wdrożenie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. W spółce CPK podchodzimy do tego kompleksowo. Naszym celem jest realna zmiana funkcjonowania kolei w Polsce. - przytacza słowa Michała Jasiaka wicedyrektora Biura Planowania i Projektowania Programu Kolejowego CPK Rynek-lotniczy.
W ramach prac nad HRJ CPK przedstawia dwa schematy do 2050 roku - bezpośredni i przesiadkowy. Schematy przedstawiają stan docelowy, który może zostać osiągnięty dopiero po zakończeniu wszystkich planowanych inwestycji przez dwóch inwestorów - CPK i PKP PLK.
"szprychy" do Portu, którego nie ma
Centralny Port Komunikacyjny planował także "szprychy", które mają doprowadzić do planowanego Portu Lotniczego Solidarność. Port ma łączyć w sobie transport lotniczy, kolejowy i drogowy. "Szprych", czyli tras prowadzących z odległych krańców Polski prosto do Portu Lotniczego Solidarność ma być 10. Realizacja projektu została zapowiedziana w 2019 roku i potrwać ma do 2040.
ZOBACZ: Protesty przeciwko CPK. Demonstrujący zablokowali drogi. Lista miejscowości
Według CPK, PKP PLK i Ministerstwa Infrastruktury powstanie "szprych" jest niezbędnym warunkiem do prawidłowego funkcjonowania Portu Lotniczego Solidarność. Pociągi na tych trasach mają jeździć z prędkością 250km/godz., co umożliwi dojazd z każdego miejsca w nie więcej niż trzy godziny.
Wprowadzenie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy ma się przyczynić do zwiększenia liczby pasażerów kolei nawet do 134 mln rocznie.