Warszawa powie "nie" starym dieslom. Nadchodzi Strefa Czystego Transportu

Polska
Warszawa powie "nie" starym dieslom. Nadchodzi Strefa Czystego Transportu
Polsat News
W Warszawie powstanie Strefa Czystego Transportu

Kierunek jest dobry, pytanie czy kierowcy będą przygotowani na tę drogę. Prezydent Rafał Trzaskowski chce zamknąć centrum Warszawy dla aut spalinowych. Nie od razu i nie dla wszystkich, ale i tak rozpoczęła się dyskusja o Strefie Czystego Transportu.

Warszawa mówi "stop" zanieczyszczeniom i planuje ograniczenia.

 

Od lipca przyszłego roku do ścisłego centrum stolicy nie wjadą samochody na benzynę starsze niż 27-letnie oraz mające ponad 18 lat diesle. - Na razie planujemy ten zakaz wprowadzić w Śródmieściu, z częściami przylegających dzielnic - podał prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.

 

ZOBACZ: Raport Smogowy. Nowa Ruda na pierwszym miejscu w rankingu na najgorsze powietrze w Polsce

 

To najbardziej zanieczyszczona przez auta część miasta. W centrum stężenia tlenków azotu - szczególnie latem - są jednymi z najwyższych w Polsce.

 

- Lepiej, żebyśmy nimi nie oddychali. Im niższe stężenie tlenków azotu, tym zdrowsi mieszkańcy Warszawy - podkreśla Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. O co chodzi?

W centrach miast samochodowe spaliny odpowiadają nawet za 80 procent zanieczyszczeń. Do Warszawy każdego dnia wjeżdża pół miliona aut, a prawie milion jest tu zarejestrowanych. Te najstarsze i najbardziej trujące stanowią dwa procent z nich.

 

- Jeden nowy, nowoczesny samochód spełniający normy emisji spalin wydala ich tyle, co kilkadziesiąt pojazdów sprzed kilkudziesięciu lat - mówi Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego.

 

WIDEO: Strefa Czystego Transportu planem Warszawy

 

 

W kolejnych latach normy mają być coraz bardziej restrykcyjne. W 2032 roku dotyczyć będą blisko 30 procent aut.

Śladem Europy

W Europie jest 350 Stref Czystego Transportu. Choćby w Niemczech funkcjonują one od 15 lat. W tym czasie kierowcom systematycznie podnoszono poprzeczkę. Obecnie do ścisłego centrum w wielu miastach można wjeżdżać tylko autami, które wyprodukowano po 2006 roku, a w przypadku diesli normy te bywają jeszcze surowsze. Mogą to być tylko najnowsze auta, zaledwie 4-5-letnie.

 

Z kolei w Londynie, po wprowadzeniu strefy, zanieczyszczenie tlenkami azotu spadło o 40 procent.

ac / "Wydarzenia"
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie