Andrzej Adamczyk: Drogi ekspresowe nie będą przekształcane w autostrady
- Ani w ministerstwie infrastruktury, ani na poziomie rządu, nie były, nie są i nie będą analizowane projekty, które by pozwoliły przekształcić drogę ekspresową w autostradę, a tym samym zmienić warunki gry, także i tej finansowej - zadeklarował w czwartkowym "Gościu Wydarzeń" minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Bogdan Rymanowski zapytał swojego gościa, kto jest odpowiedzialny za zatrudnienie podejrzanego o szpiegostwo Tomasza L. w Komisji Likwidacyjnej WSI.
ZOBACZ: Śląskie: ABW zatrzymała rosyjskiego szpiega. Chciał pieniędzy za informacje o bezpieczeństwie Polski
- Myślę, że warto rozważyć ten problem w całości, w czasie. Nie tylko w Komisji Likwidacyjnej WSI, której nie przewodził Antoni Macierewicz, ale też kto zatrudnił tego pana w warszawskim magistracie i kto akceptował jego funkcjonowanie, kiedy prezydentem była pani (Hanna) Gronkiewicz-Waltz i kiedy prezydentem jest obecnie Rafał Trzaskowski. Wszystko wskazuje na to, że do Komisji Likwidacyjnej powołał go ówczesny minister MON, Radosław Sikorski - powiedział Adamczyk.
Kto jest odpowiedzialny za zatrudnienie Tomasza L.?
Radosław Sikorski przyznał, że powołał Tomasza L., ale odbyło się to na wniosek Sławomira Cenckiewicza. Ten z kolei twierdzi, że nie znał Tomasza L., a ostateczną decyzję o powołaniu podjął Radosław Sikorski.
- Ten, kto złożył podpis powinien być człowiekiem, którego cechuje odwaga. Powinien potwierdzić, że go powołał, podpisał i ponosi za to pełną odpowiedzialność, a nie zrzucać ją niczym chłopiec w piaskownicy na kolejne osoby - powiedział minister.
WIDEO: Drogi ekspresowe staną się autostradami? Minister wyjaśnia
Media: 2,5 tys. km nowych autostrad. Minister dementuje
Minister infrastruktury odniósł się także do doniesień RMF FM, że pojawił się pomysł GDDKiA, by powiększyć sieć autostrad w Polsce o 2,5 tys. km, np. przekształcić w autostrady drogi ekspresowe.
ZOBACZ: Wspólna konferencja Premiera i minister infrastruktury na budowie "Via Carpatia"
- To jest pomysł inżynierski, za który odpowiadają indywidualnie osoby, które zastanawiały się nad takim rozwiązaniem. Ani w ministerstwie infrastruktury, ani na poziomie rządu, nie były, nie są i nie będą analizowane projekty, które by pozwoliły przekształcić drogę ekspresową w autostradę, a tym samym zmienić warunki gry, także i tej finansowej - wyjaśnił szef resortu infrastruktury.
Jak dodał, "trzeba pamiętać, że drogi ekspresowe nie były, nie są i nie będą drogami płatnymi dla samochodów osobowych".
Adamczyk o CPK i Via Carpatia
Prowadzący pytał także o wpisanie takich projektów jak Via Carpatia i CPK do sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej. - Obie (te inwestycje) bardzo wielkie znaczenie dla Europy środkowo-wschodniej - powiedział minister Adamczyk.
Dodał, że Via Carpatia przebiega od Helsinek do Grecji, a dalej na Cypr. - To oznacza, że do 2030, w przypadku niektórych odcinków, a do 2040 będzie obowiązek realizacji tego szklaku. A to oznacza, że będziemy mogli liczyć na finansowanie tego korytarza komunikacyjnego ze środków europejskich na całym jego przebiegu. W Polsce Via Carpatia zbudujemy zgodnie z deklaracją do końca 2025 roku - zapewnił.
Poprzednie odcinki programu "Gość Wydarzeń" do obejrzenia na polsatnews.pl
Czytaj więcej