Chcieliśmy kupić bilet na Litwę. To było starcie z systemem PKP Intercity

Biznes Wiktor Kazanecki
Chcieliśmy kupić bilet na Litwę. To było starcie z systemem PKP Intercity
Polsatnews.pl, PKP Intercity
Czy nowe połączenie PKP Intercity i Kolei Litewskich okaże się sukcesem? Na razie pasażerów zaskakują techniczne problemy

PKP Intercity z hukiem ogłosiło, że od 11 grudnia koleją dojedziemy z Krakowa i Warszawy do Kowna oraz Wilna. Podróż potrwa ponad 12 godzin, ale tego nie wyczytamy z rozkładu jazdy, bo według niego połączenie kończy się tuż po przekroczeniu granicy. Zadania nie ułatwia też system sprzedaży biletów, w którym wyskakują błędy. Po publikacji artykułu otrzymaliśmy stanowisko przewoźnika.

Powrót dalekobieżnych pociągów z Polski na Litwę i z powrotem zapowiadano jeszcze w 2020 roku. Wtedy władze PKP Intercity i Kolei Litewskich zorganizowały specjalną konferencję, na której zjawił się m.in. premier Mateusz Morawiecki.

 

"Skład łączący stolice Warszawę i Wilno ma być wyposażony w liczne udogodnienia dla podróżnych m.in. Wi-Fi, klimatyzację czy gniazdka elektryczne (...). Nawiązanie współpracy z Kolejami Litewskimi i prace nad uruchomieniem połączenia z kolejnym krajem to element długoterminowej strategii" - informowało wtedy PKP Intercity.

"Hańcza" zawiezie z Polski na Litwę. Konieczna będzie przesiadka

Plany udało się zrealizować z rocznym poślizgiem, ponieważ w zeszłym roku koronawirus istotnie dawał się jeszcze we znaki, paraliżując funkcjonowanie transportu zbiorowego. Ostatecznie pociąg "Hańcza" z Krakowa na Litwę ruszy od 11 grudnia.

 

ZOBACZ: 1000 km/h superszybkim pociągiem. Testy już trwają i zachwycają

 

Połączenie z Małopolski do Wilna w teorii jest bezpośrednie - w praktyce wymaga przesiadki na przygranicznej stacji Mockava (Maćkowo). Kolejarze z obu państw zapewniają jednak, że pociągi polskie i litewskie będą skomunikowane, cokolwiek by się działo.

 

Co istotne, linia o rozstawie takim, jak w naszym kraju (1435 milimetrów) poprowadzona jest tylko do Kowna - dalej szlak jest szerokotorowy, więc zmiana pociągu i tak byłaby konieczna.

 

Ponad 12 godzin podróży z Krakowa do Wilna. Bez WARS-u

Godzinę wyjazdu "Hańczy" z Krakowa zaplanowano na 4:11 rano. Następnie skład na terenie Polski zatrzyma się jeszcze w Miechowie, Włoszczowej, Opocznie, Warszawie Centralnej (7:10), Wołominie, Tłuszczu, Łochowie, Małkini, Czyżewie, Szepietowie, Łapach, Białymstoku (10:21), Sokółce, Dąbrowie Białostockiej, Augustowie, Suwałkach i Trakiszkach.

 

ZOBACZ: Warszawa. "Kret" przejechał przez stolicę. Ludzie witali go transparentami

 

W Mockavie będzie około 20 minut na przesiadkę. Skład - już litewski - pojawi się w Kownie o 16:25, a w Wilnie - o 17:34 (w Polsce będzie wówczas 16:34). Oznacza to, że podróż z Małopolski do stacji końcowej potrwa ponad 12 godzin.

 

Jakimi udogodnieniami chce zachęcić podróżnych PKP Intercity? Z plakatowego rozkładu jazdy wyczytujemy, że w składzie odnajdziemy miejsca na rowery i klimatyzację - i tyle. Nie przewidziano natomiast ani wagonu restauracyjnego, ani pracownika WARS, który ciepłe napoje i przekąski sprzedawałby z wózka.

W rozkładzie jazdy połączenie kończy się w Mockavie

Jednocześnie okazuje się, że w "tradycyjnym" rozkładzie jazdy PKP PLK nie poinformowano podróżnych, że "Hańczą" da się dojechać do Kowna i Wilna. Zgodnie z rozpiską stacji połączenie rzekomo kończy się w Mockavie. Wzmianki o zapewnionej przesiadce brak.

 

Fragment rozkładu jazdy ze stacji Kraków Główny, ważnego od 11 grudnia 2022PKP PLK
Fragment rozkładu jazdy ze stacji Kraków Główny, ważnego od 11 grudnia 2022

 

W sobotę spróbowaliśmy kupić bilety z Krakowa na Litwę. Jak podało PKP Intercity, ich ceny z polskich miast do Wilna wahają się od 25 do 30 euro. Na stronie internetowej państwowego przewoźnika powinno dać się je kupić w złotówkach - po przeliczeniu kursu.

 

ZOBACZ: Tunel na zakopiance otwarty. Jarosław Kaczyński: Droga potrzebna dla całego kraju

 

Wpisaliśmy w wyszukiwarce początek trasy (Kraków Główny) i koniec (Wilno) oraz datę (12 grudnia - dzień po inauguracji). System wskazał "Hańczę", ale nie wyświetlił od razu, ile zapłacimy za podróż. "Brak możliwości sprawdzenia" - przeczytaliśmy. 

 

Wybraliśmy liczbę pasażerów i preferowane miejsce (okno, do wyboru był jeszcze "środek" i "korytarz"). PKP Intercity zaproponowało, że do Wilna zawiezie nas za 143,70 złotych.

 

Najpierw PKP Intercity
Najpierw "Brak możliwości sprawdzenia", później okazało się, że system PKP IC zna jednak cenę biletu z Krakowa do Wilna

Biletu do Kowna nie kupiliśmy. Wyskakiwał błąd

Problem pojawia się jednak, gdy zamiast największego miasta sąsiedniego państwa wpisujemy nazwę jego dawnej stolicy - Kowna. Musimy wiedzieć, że po litewsku brzmi ona Kaunas. Wyszukiwarka wie o spolszczonej nazwie Wilna, ale z Kownem ma już problem.

 

Druga próba zakończyła się szybko, a do tego całkowitą klęską. Na ekranie ukazał się błąd - "Nie odnaleziono sesji w systemie". Nie był to pojedynczy incydent, bo tak samo działo się za drugą i trzecią próbą. Miejsca do Kowna nie zdołaliśmy więc zarezerwować.

 

Kowno trzeba odpowiednio wyszukać. Później czeka nas zawódPKP Intercity
Kowno trzeba odpowiednio wyszukać. Później czeka nas zawód

 

Pociąg powrotny z Wilna odjedzie o 12:10 czasu litewskiego. Po drodze zatrzyma się na tych samych stacjach, co skład o przeciwnej relacji, czyli m.in. w Kownie (13:19), Mockavie (14:41), Białymstoku (17:11), Warszawie (20:30) i Krakowie (23:38).

PKP Intercity: Wdrożyliśmy zmiany w sprzedaży biletów na Litwę

Po publikacji artykułu głos w sprawie kupowania biletów do Wilna i z powrotem zabrało PKP Intercity. "Wdrożyliśmy już zmiany w sprzedaży biletów na połączenie w relacji Kraków – Wilno – Kraków. W wyszukiwarce dostępne są już polskie i litewskie nazwy miast, jak również wyświetlane są aktualne ceny biletów dla klasy 2. w relacji do i z Litwy" - czytamy w oświadczeniu przesłanym polsatnews.pl.

 

Jak dodał przewoźnik, "cena biletu dla miejsc w klasie 1. nie wyświetla się, ponieważ pociąg IC "Hańcza" nie będzie oferować miejsc tego typu w relacji międzynarodowej, są one natomiast dostępne na przejazdy na terenie Polski".

 

W przyszłości kolejową komunikację do Litwy i dalej - Estonii oraz Łotwy - ma poprawić powstający szlak Rail Baltica. W Polsce trwają związane z tym inwestycje, chociażby przebudowa dworca w Białymstoku, budowa bezkolizyjnych skrzyżowań i tuneli.

Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie