Mierzeja Wiślana. Otwarcie kanału żeglugowego
W sobotę oficjalnie otwarto Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Jest to pierwszy etap rządowej inwestycji, polegającej na połączeniu drogą wodną Bałtyku z Zalewem Wiślanym, a docelowo również z portem w Elblągu. Nowy szlak wodny pozwoli ominąć Rosję, będzie też krótszy o niemal 100 km. Koszt całej inwestycji to 1,9 mld zł.
W uroczystości wzięli udział m.in. prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki oraz prezes PiS Jarosław Kaczyński.
To pierwszy etap nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Następnego dnia kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających.
"Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla Polski. Dzięki niej po raz pierwszy w powojennej historii Polski będzie możliwość wpłynięcia na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskich wód terytorialnych. Zasadność decyzji rządu o rozpoczęciu tej inwestycji jest szczególnie widoczna w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej" - przekazał w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
ZOBACZ: Mateusz Morawiecki o cenach energii: Komisja Europejska działa za wolno
Sobotniej inauguracji towarzyszyć będzie wiele wydarzeń kulturalnych. Na specjalnie przygotowanej scenie wystąpią m.in. Sound 'N' Grace oraz Cleo. Na godzinę 22:00 zaplanowano z kolei widowiskowy pokaz dronów.
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Pierwsza część rządowej inwestycji
Celem przedsięwzięcia jest m.in. zwiększenie atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście a także innych portów Zalewu Wiślanego. Jak podkreślają rządzący, kluczowym aspektem inwestycji jest także zyskanie niezależnego od Rosji przejścia z Zalewu na Bałtyk. "Kanał Żeglugowy gwarantuje Polsce bezpieczeństwo i suwerenność" - zapewniają władze.
"Otwieramy przekop Mierzei Wiślanej, na ten moment czekaliśmy wiele lat. 17 września uruchomiony zostanie Kanał Żeglugowy. W tym dniu statki zyskają swobodny dostęp do wszystkich portów Zalewu Wiślanego i co najważniejsze do portu morskiego w Elblągu. W ten sposób zakończy się pierwszy, najważniejszy etap tej inwestycji" - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi blisko 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
Kanał, podobnie jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 metrów głębokości. Droga wodna zaprojektowana została dla statku o długości 100 m (zestaw barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.
Cześć pierwsza inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków technicznych, w tym Kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami, parkingami, a także punktem widokowym.
Rząd podkreśla, że sercem inwestycji jest wanna szczelna śluzy. Jest to komora o długości 230 metrów, szerokości 25 metrów, głębokości 6,5 metra do lustra wody i 2,5 metra ponad lustro.
Łącznie w ramach budowy śluzy powstały cztery bramy, służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, z kolei każdy segment - z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów 33,56 ton.
Kolejne etapy
Drugi etap inwestycji będącej w trakcie realizacji polega na przebudowie istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m.
ZOBACZ: Minister: Za zatrucie Odry odpowiada Matka Natura. Nie było nielegalnych zrzutów
Trzecia część, scalająca całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Odcinek toru obecnie realizowany to ok. 8.200 m na Zalewie Wiślanym.
Spór o 900 metrów szlaku przed portem w Elblągu
Nie jest jasne kto ma pogłębić ostatnie 900 m drogi wodnej przy samym porcie w Elblągu, tak by mogły tam pływać większe jednostki. Miasto apeluje, by dokonał tego Urząd Morski. Ten twierdzi, że leży to w gestii samorządu. Przełom może przynieść zakończenie negocjacji ws. wejścia rządu do spółki zarządzającej portem w Elblągu i dofinansowania jej 100 mln zł.
Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka zaproponował wejście kapitałowe Skarbu Państwa do spółki. Jak jednak wskazał prezydent Elbląga Witold Wróblewski, zgodę na taki krok musi wyrazić rada miasta. - Rząd jest dla nas inwestorem strategicznym i ważnym. Tylko my chcemy połączyć wizje strategiczne rozwoju portu. Negocjacje trwają, a kiedy się skończą, trudno powiedzieć - mówił niedawno w Sejmie.
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w całości finansowana jest z budżetu państwa, inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury. Wartość całego programu budowy drogi wodnej łączonej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to 1,9 mld zł. Wykonawcą pierwszej części jest konsorcjum firm NDI/Besix, drugiej firma Budimex S.A, natomiast trzeciej konsorcjum NDI SA, NDI Sopot SA, Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o.
Czytaj więcej