Ekspertka: Jeśli ceny paliw spadną, rząd będzie rozważać, czy utrzymać niższy podatek VAT
- Gdyby z powodów rynkowych hurtowe ceny netto paliw mogłyby wyraźnie spaść, rząd będzie poważnie rozważać, czy utrzymać niższy podatek VAT - powiedziała w Polsat News Urszula Cieślak, analityczka rynku paliw BM Reflex. Jak dodała, najgorsza sytuacja w kolejnych miesiącach, jeśli chodzi o dostępność paliwa, może dotyczyć oleju napędowego.
Jak podała ekspertka, średnia cena benzyny pb 95 wynosi obecnie 7,40 zł. Droższy jest olej napędowy, za litr którego przeciętnie płacimy 7,60 zł.
Według Urszuli Cieślak, która gościła w poniedziałek na antenie Polsat News, trudno wskazać określone rejony, w których można znaleźć tańsze paliwo.
ZOBACZ: PO krytykuje PiS za politykę energetyczną. Przypomina słowa premiera i prezydenta o zasobach węgla
- To wszystko zależy od tego, gdzie jakie mamy nasycenie stacji. Tam, gdzie jest większa konkurencja na rynku lokalnym, mamy do czynienia z dużymi dysproporcjami cenowymi - powiedziała.
Jak zauważyła, w tym roku paliwo można kupić nieco taniej przy autostradach czy drogach ekspresowych, ze względu na promocje koncernów przygotowane przez poszczególne koncerny.
WIDEO: Wrócimy do paliwa za pięć złotych? Istotna będzie decyzja rządu
Urszula Cieślak: Paliwa nie zabraknie
Analityczka podkreśliła, że mimo trudnej sytuacji paliwa nie zabraknie. Jednak biorąc pod uwagę możliwe ograniczenia logistyczne "mogą pojawić się przejściowe problemy w dostarczaniu paliw".
- Najgorsza sytuacja w kolejnych miesiącach może dotyczyć oleju napędowego. Biorąc pod uwagę wzrost cen surowców energetycznych, paliw opałowych, drożeje także olej opałowy - wyjaśniła.
ZOBACZ: Wiceminister Anna Łukaszewska-Trzeciakowska: Gazu nie zabraknie, mamy zakontraktowany węgiel
Zapytana o to, czy cena paliwa wróci kiedyś do poziomu 5 zł, analityczka stwierdziła, iż "w najbliższym czasie będzie to trudne".
- Mamy obecnie obniżony podatek VAT z 23 do 8 proc. Tarcza antyinflacyjna została przedłużona do 31 października, natomiast wydaje mi się, że gdyby z powodów rynkowych hurtowe ceny paliw netto mogłyby wyraźnie spać, rząd będzie poważnie rozważać, czy utrzymać niższy VAT - podsumowała Cieślak.
Czytaj więcej