Badanie. Koszyk zakupów drożeje. Coraz mniejsza różnica między najtańszym i najdroższym
Z trudną sytuacją ekonomiczną, wzrostem cen m.in. paliw spowodowanym wojną w Ukrainie oraz inflacją lepiej radzą sobie więksi gracze na rynku spożywczym - wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Gdy w maju ponownie w dyskontach można było zrobić najtańsze zakupy, skokowe wzrosty cen eksperci obserwowali na bazarach i w małych sklepach spożywczych. Podrożało osiem kategorii produktów.
Średnia cena koszyka zakupowego w maju kształtowała się na poziomie 241,06 zł. To minimalny spadek o 0,36 zł, czyli 0,15 proc. w porównaniu do kwietnia tego roku. W siedmiu na 13 sieci objętych badaniem ceny w maju były jednak nieznacznie wyższe niż w kwietniu. W pozostałych sześciu ceny spadły od 2 proc. do blisko 4 proc. - wynika z badania przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency.
Wszystkie koszyki droższe niż rok temu
"W ujęciu rocznym wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to m.in.: Carrefour (8,79 proc.), Intermarché (9 proc.) czy E.Leclerc (10,73 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Selgros Cash and Carry, w której średnia cena koszyka w maju 2022 r. była wyższa aż o 43,88 zł niż przed rokiem, tj. o 19 proc." – napisano w raporcie z badania ASM SFA.
Z raportu agencji wynika, że koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych kosztował 188,10 zł (więcej o 5,12 zł niż w kwietniu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 320,85 zł (mniej o 12,68 zł w porównaniu do kwietnia).
ZOBACZ: Banki. Przy kredycie hipotecznym odsetki 20-krotnie wyższe od wypłacanych klientom
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł i jest ona o 17,80 zł niższa niż w kwietniu.
W ujęciu rocznym wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,10 proc., z 227,19 zł w maju 2021 r. do 241,06 zł w maju 2022 r. Wartość koszyka minimalnego była wyższa o 3,88 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2022 r. droższy o 8,71 proc. niż w 2021 r.
Skokowe wzrosty na bazarach i w małych sklepach
"Widzimy skokowe wzrosty cen na przykład na bazarach czy w mniejszych sklepach. Duże sieci handlowe, choć także odczuwają rosnące koszty działalności, są w stanie powstrzymać gwałtowny wzrost cen. Wynika to z prowadzonej aktywnej polityki cenowej i negocjacji bezpośrednio z producentami" - powiedział cytowany w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.
ZOBACZ: Chrust alternatywą dla węgla? Nadleśnictwo: Są pewnie ograniczenia
"Mimo tego w ostatnim miesiącu sieci handlowe w stosunku do zeszłego roku podniosły ceny średnio o prawie 4 procent" - dodał Górczyński.
Z raportu wynika, że w maju 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w dyskontach (233,67 zł). Największy spadek cen można tym razem zaobserwować w kanale e-grocery (-3,90 proc.).
Drożeją tłuszcze, mięso, nabiał i używki
W publikacji wskazano, że w maju 2022 r. względem 2021 r. podrożało osiem kategorii produktów: produkty tłuszczowe, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, mrożonki, dodatki, nabiał oraz używki i piwo.
Największy wzrost cen w skali roku (54,45 proc.) odnotowano ponownie w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika również, że nabiał podrożał o blisko 10 proc. Z kolei mięso, wędliny i ryby oraz dodatki o ponad 4 proc., piwo i używki - o ponad 21 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku mrożonek (w maju 2022 r. były droższe o 1,15 proc.).
ZOBACZ: "Przedsiębiorcy podnoszą ceny swoich produktów tylko dlatego, że jest inflacja". "Punkt Widzenia"
Zgodnie z przyjętą metodologią w "Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy" przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii: nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne.
ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych oraz w sklepach tradycyjnych i w kanale e-commerce.
Czytaj więcej