Protesty przeciwko CPK. Demonstrujący zablokowali drogi. Lista miejscowości

Polska
Protesty przeciwko CPK. Demonstrujący zablokowali drogi. Lista miejscowości
Polsat News
Protestujący w Mikołowie

Baranów, Krasnystaw, Zamość, Mszczonów czy Jasionka koło Rzeszowa - między innymi w tych miejscowościach przeciwnicy budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego blokowali w piątek drogi. Protestujący alarmowali, że decyzje dotyczące wywłaszczeń czy budowy linii kolejowych na ich terenach podejmowane są "za ich plecami". Spółka CPK odpowiada: dążymy do dialogu.

W proteście brały udział nie tylko mieszkańcy miejscowości na osi Łódź-Warszawa czy tych, które przebiegają wzdłuż planowanych wywłaszczeń. Na drogi wyszli też właściciele terenów, przez które mają biec tzw. szprychy, czyli linie kolejowe komunikujące CPK z poszczególnymi województwami.

 

Protestujący w Mikołowie przygotowali transparenty z hasłami takimi jak "Stop CPK" czy "Nie dla kolei dużych prędkości".

 

- Osoby, z którymi rozmawiałem mówimy, że w ich przypadku inwestycja wiąże się z wywłaszczeniami, z utratą nie tylko domów, ale i miejsc pracy, a także ze spustoszeniem środowiska. Szybka kolej w proponowanych wariantach przechodziłaby tu przez bądź obok Śląskiego Ogrodu Botanicznego - relacjonował reporter Polsat News Michał Mitoraj.

 

WIDEO: Protesty przeciwko CPK

 

Organizatorzy protestów proponowali alternatywne warianty inwestycji i czekają na odpowiedź strony rządowej, czy byłoby one możliwe do zrealizowania.

Przeciwnicy CPK: Ta inwestycja jest kompletnie bez sensu

- CPK jest inwestycją kompletnie bez sensu, zlokalizowanym na najlepszych ziemiach na Mazowszu, ziemiach, które mają drugą klasę - powiedział z kolei jeden z organizatorów wiecu w Baranowie, miejscowości kluczowej dla całej inwestycji.

 

Dodał, że wspomniane ziemie są "zapleczem żywnościowym dla całej Warszawy i okolicy". - (CPK) jest realizowany z naruszeniem podstawowych praw mieszkańców, z naginaniem prawa - stwierdził protestujący. 

 

Zapytany o to, co sądzi o rządowym argumencie, że budowa CPK to skok cywilizacyjny, odparł: - Niech minister Horała sam sobie skacze, nas zostawi w spokoju. 

 

Marcin Horała jest pełnomocnikiem rządu ds. budowy Portu.

Mieszkanka Krasnegotawu: Nie chcę, żeby zburzono mój dom

Z kolei uczestnicy protestu w centrum Krasnegostawu podkreślali, że nie są przeciwni inwestycji, ale nie w wariancie zaproponowanym przez spółkę CPK.

 

- Nie chcę odszkodowania i nie chcę, żeby zburzono mój dom. Żadne pieniądze nie zrekompensują mi moich lat pracy. To moja ciężka praca, sama zarobiłam na ten dom - mówiła jedna z uczestniczek protestu.

 

Najwięcej protestów zorganizowano na Mazowszu, czyli w regionie, gdzie CPK ma zostać wybudowany. Drogi zablokowane były m.in. Jaktorowie, Starych Budach, Mszczonowie i Żyrardowie.

 

Poza tym kierowcy mogli spotkać się z utrudnieniami w miejscowościach z innych regionów, m.in. w Orzeszu, Mikołowie, Krasnymstawie, Jasionce koło Rzeszowa i Zamościu.

 

Zdaniem mieszkańców, którzy mieliby zostać wywłaszczeni w ramach budowy megalotniska, "od miesięcy" nikt nie reaguje na ich skargi i pretensje. Rok temu - na poprzednich demonstracjach - można było usłyszeć te same zarzuty względem spółki.

 

ZOBACZ: Centralny Port Komunikacyjny. Ogólnopolskie protesty. Które drogi będą blokowane?


Osoby zamieszkałe na terenach, na których ma rozpocząć się budowa CPK twierdziły, że nie jest z nimi prowadzony dialog. Skarżą się też, że wiele decyzji podejmowanych jest "za ich plecami" i podnoszą, że budowa lotniska wpłynie na środowisko i klimat.

Marcin Horała: Wątpliwości mieszkańców są regularnie rozwiewane

W piątek, przed rozpoczęciem blokad, Marcin Horała przyznawał w Polsat News, że protesty "będą w całej Polsce i są bardzo dobrze zorganizowane".

 

- Oczywiście każdy może protestować, to jest święte prawo obywateli. Ja jednak zachęcam do wykorzystywania tych narzędzi, które umożliwiają konsultacje, wypowiedzenie swojej opinii i zgłoszenie uwag - oświadczył Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

 

Według niego, konsultacje z mieszkańcami odbywają się w normalnym trybie, a ich wątpliwości są "regularnie rozwiewane".

 

ZOBACZ: Horała: w przyszłym tygodniu preferowana przez inwestora lokalizacja CPK


Dodał, że CPK ma już "zaplanowaną budowę na ponad 1300 km linii kolejowych". - W ramach tych 1300 km trwają konsultacje. Sprawdziliśmy i okazało się, że tylko w ciągu ostatniego roku, odbyliśmy 250 spotkań w różnych części kraju. Pokazywaliśmy nasze plany, przebiegi i inwestycje, a także wysłuchiwaliśmy głosów mieszkańców - powiedział Horała.

Port lotniczy na 3 tysiące hektarów. Ma zastąpić warszawskie Okęcie

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

 

CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

nb/wka/an / Polsat News
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie