Chiny uruchomiły nowe połączenie kolejowe z Europą omijające Rosję

Biznes
Chiny uruchomiły nowe połączenie kolejowe z Europą omijające Rosję
Flickr/Roderick Eime
Zdj. ilustracyjne. Chiński pociąg towarowy

Nowe połączenie kolejowe z Chin do Europy, uruchomione w ramach chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku, omija Rosję - multimodalny szlak transportowy z Xi'an do Mannheim w Niemczech wiedzie m.in. przez Kazachstan, Morze Kaspijskie i Morze Czarne - przekazał 15 kwietnia rządowy portal China.org.cn.

Pierwszy transport towarów nową trasą zrealizowano 13 kwietnia. Szlak rozpoczyna się w Xi'an w środkowych Chinach, a następnie prowadzi przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne, Rumunię, Węgry, Słowację i Czechy do Mannheim w zachodniej części Niemiec. Długość połączenia wynosi około 11,3 tys. km.

 

- Ten szlak obejmuje kraje i regiony, które w przeszłości rzadko były obsługiwane przez pociągi towarowe Chiny-Europa. Otwiera to chińskim i międzynarodowym przedsiębiorstwom możliwość ekspansji na nowe rynki - ocenił Yuan Xiaojun, dyrektor generalny spółki Xi'an Free Trade Port Construction and Operation.

 

ZOBACZ: Wojna w Ukrainie. Polacy nie zbojkotowali wszystkich sieci handlowych, które zostały w Rosji

 

W ocenie indyjskiego dziennika "The Economic Times" uruchomienie w ramach strategicznego chińskiego projektu Pas i Szlak połączenia, które omija Rosję, może negatywnie wpłynąć na przyszłe wspólne projekty infrastrukturalne obu państw.

Pekin nie popiera sankcji, ale też nie wspiera Moskwy

Chiny należą do grona najbliższych sojuszników Rosji na arenie międzynarodowej i sprzeciwiają się zachodnim sankcjom nałożonym na ten kraj w odpowiedzi na agresję Kremla na Ukrainę. Niemniej, Pekin nie zdecydował się dotąd na bezpośrednie ekonomiczne i militarne wsparcie Moskwy.

 

Multimodalne (wykorzystujące połączenia kolejowe i morskie) korytarze transportowe Chiny-Europa są rozbudowywane od 2013 roku w ramach strategicznego chińskiego projektu Pas i Szlak (znanego też jako Jeden Pas i Jedna Droga). Jest to nie tylko przedsięwzięcie ekonomiczne, ale też projekt geopolityczny, bezpośrednio wspierany przez władze Chin i służący umacnianiu wpływów Pekinu m.in. w krajach Azji Centralnej i Południowego Kaukazu.

 

ZOBACZ: Chiny. Koniec najdłuższej misji kosmicznej. Tajkonauci budują stację Niebiański Pałac

 

Najważniejszym szlakiem transportowym w ramach tej inicjatywy było dotychczas połączenie przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę, które wykorzystywało m.in. terminale przeładunkowe w Małaszewiczach i Sławkowie. W 2015 roku uruchomiono regularne kolejowe przewozy towarowe z chińskiego Chengdu do Łodzi. 

mad / PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie