Straż Graniczna: ruszyła budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej
Ruszyła budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej; to największa inwestycja w historii formacji - podkreśliła we wtorek Straż Graniczna. Wcześniej przekazała teren wykonawcom, Budimexowi i Unibepowi.
"Ruszyła budowa bariery na granicy polsko-białoruskiej. Dzisiaj Straż Graniczna przekazała place pod budowę wykonawcom. To największa inwestycja budowlana w historii Straży Granicznej. Długość bariery to 186 km, koszt jej budowy - 1,6 mld zł" - napisała Straż Graniczna na Twitterze.
Do wpisu formacja dołączyła krótkie nagranie z początku prac na odcinku ochranianym przez Placówkę SG w Mielniku. Na nagraniu widać, że na teren budowy wjechał już ciężki sprzęt.
Roboty budowlane, na które zakontraktowano 644 mln zł, wykonują firmy Budimex oraz konsorcjum Unibepu i spółki zależnej Budrex. Prace na granicy odbywać się będą równolegle na czterech odcinkach. Budimex postawi zaporę na dwóch odcinkach o długości łącznie 105,5 km, a Unibep - kolejnych dwóch o długości 80,7 km.
ZOBACZ: Granica polsko-białoruska. Doniesienia o uwięzionym stadzie żubrów. Straż Graniczna dementuje
Rzeczniczka SG por. Anna Michalska wyjaśniła w poniedziałek, że wykonana została dokumentacja techniczna na pierwsze fragmenty odcinków (łącznie ponad 20 km).
- Prace rozpoczynają się od wiercenia pali i ich betonowania w ziemi - zaznaczyła. Jeszcze w tym tygodniu na teren budowy zaproszeni zostaną dziennikarze.
Zapora za ponad półtora miliarda złotych
Równolegle w Siedlcach produkowane są stalowe przęsła. To podstawowe elementy zapory, które wykonuje konsorcjum trzech firm: Polimex-Mostostal, Mostostal Siedlce i Węglokoks. Wartość umowy z konsorcjum to 589 mln złotych.
ZOBACZ: Straż Graniczna: żołnierz ucierpiał w ataku na granicy
Inwestycja - zgodnie z ustawą o budowie zabezpieczenia granicy państwowej, która weszła w życie 4 listopada - jest celem publicznym. Nie są do niej stosowane przepisy odrębne, w tym m.in. prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska. Do zamówień związanych z inwestycją nie stosuje się też Prawa zamówień publicznych, a kontrolę zamówień sprawuje CBA. Niejawne są informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych zapory. Formalnym inwestorem jest komendant główny Straży Granicznej.
Koszt robót budowlanych i produkcji przęseł to 1 mld 233 mln zł. Kolejnym etapem będzie podpisanie umów dotyczących bariery elektronicznej. W Ocenie Skutków Regulacji do projektu wspomnianej ustawy koszt perymetrii oszacowano na 115 mln złotych.
Czytaj więcej