Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców: proszę nie karać przedsiębiorców przez pół roku

Polska
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców: proszę nie karać przedsiębiorców przez pół roku
Polsat News
Rzecznik MŚP prosi skarbówkę o niekaranie przedsiębiorców

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców poprosił administrację skarbową o niekaranie przedsiębiorców przez służby skarbowe przez pierwsze pół roku obowiązywania nowych rozwiązań podatkowych – wynika z listu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza do szefowej KAS Magdaleny Rzeczkowskiej.

"Wdrożenie zmian podatkowo – składkowych, które wchodzą w życie w styczniu 2022 r., stanowi dla przedsiębiorców z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorców bardzo duże wyzwanie. Dotychczasowe, obowiązujące niekiedy od kilkunastu lat zasady opodatkowania działalności gospodarczej zmieniają się w bardzo znaczącym zakresie. Ustawodawca nie zagwarantował odpowiednio długiego vacatio legis, gwarantującego skuteczne dostosowanie informatycznych systemów rozliczania podatków i składek w firmach i biurach księgowych" – napisano w opublikowanym w czwartek liście Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza do szefowej Krajowej Administracji Skarbowej Magdaleny Rzeczkowskiej.

 

 

Jak wskazano, realnie przedsiębiorcy dostali na dostosowanie się do nowych rozwiązań nieco ponad miesiąc. Dodano również, że stosowanie nowego prawa może być utrudnione z powodu braku objaśnień podatkowych ministra finansów.

Pół roku zwolnienia

"W związku z powyższym, zwracam się do Pani Minister z prośbą, aby w okresie dwóch pierwszych kwartałów 2022 r. działania urzędników Krajowej Administracji Skarbowej nakierowane były na objaśnianie i pomoc przedsiębiorcom w praktycznym wdrożeniu nowych przepisów, a w przypadku braku rażącego naruszania przez nich prawa - o upominanie, a nie wymierzanie kar za popełnione błędy czy nieprawidłowości" – czytamy w liście Rzecznika MŚP.

 

ZOBACZ: Rzecznik MŚP: płaca minimalna powinna być wyłączona spod politycznych decyzji

 

Jak dodano, z podobną prośbą Abramowicz zwrócił się do KAS, gdy w szybkim terminie wprowadzano system e-toll.

 

"Moja prośba spotykała się wówczas ze zrozumieniem i życzliwością. Urzędnicy KAS i ITD w początkowym okresie koncentrowali się na informacji, wyjaśnianiu, a zamiast karania - pouczali przedsiębiorców. Nie wpłynęła do mnie ani jedna skarga na działania administracji w tym zakresie. System został wdrożony i przynosi już zakładane, pozytywne efekty" – stwierdzono w liście Rzecznika

wys / PAP
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie