Wielka Brytania. Brexit. Większe braki kadrowe w branży magazynowej niż logistycznej
W Wielkiej Brytanii brakuje nie tylko kierowców, ale i pracowników magazynowych. Według Clare Bottle, prezes Brytyjskiego Stowarzyszenia Magazynów, sytuacja jest jeszcze bardziej poważna niż w branży logistycznej.
Wielka Brytania cierpi na brak kierowców samochodów ciężarowych. W wyniku brexitu i ograniczaniu swobodnego przepływu osób, w Zjednoczonym Królestwie brakuje pewnych produktów, których nie ma kto przewieźć.
Na niektórych stacjach benzynowych zabrakło benzyny i pomagać w rozwożeniu paliwa zaczęło pomagać wojsko.
ZOBACZ: Wielka Brytania. Media: z powodu braku kierowców rolnicy muszą wylewać mleko
Sky News cytuje hodowcę bydła mlecznego ze środkowej Anglii, który w ciągu ostatnich dwóch miesięcy musiał wylać 40 tys. litrów mleka, gdyż z powodu braku kierowców ciężarówek żaden nie przyjechał, aby je odebrać.
Branża magazynowa w kłopotach
Prezes Brytyjskiego Stowarzyszenia Magazynów (UKWA) Clare Bottle alarmuje, że brak pracowników w sektorze magazynowym jest dużo bardziej odczuwalny niż niedobór kierowców, o którym nieustannie rozpisują się media. Szczególnie widoczny jest niedobór operatorów wózków widłowych.
- Mamy mniej pracowników niż kiedyś i częściowo wynika to z brexitu. Około 15 proc. kierowców ciężarówek było obywatelami Unii Europejskiej, podczas gdy ich odsetek wśród operatorów wózków wynosił aż 34 proc. Gospodarka magazynowa w dużo większym stopniu niż transport została dotknięta przez exodus siły roboczej – powiedziała Clare Bottle.
Prezes stowarzyszenia dodała, iż branża magazynowa nie jest w stanie utrzymać dotychczasowego tempa, jako że pracownicy są zmęczeni z powodu natłoku obowiązku, gdyż od dłuższego czasu działają "w trybie kryzysowym".
Będzie drożej
Prezes UKWA uważa, że efektem braków kadrowych w logistyce będzie wzrost cen. Jak dodała Bottle rosnące wynagrodzenie pracowników magazynowych, również wpłynie na koszt produktów. Clare Bottle zaznacza, że w logistyce istnieje wiele potencjalnych miejsc pracy i prosi rząd by starał się o tym uświadamiać Brytyjczyków.
UKWA liczy też, że zostanie wprowadzony spójny system szkoleń, który będzie odpowiedzią na brak siły roboczej. Chociaż stowarzyszenie ze zrozumieniem przyjęło ostatnie kroki rządu Wielkiej Brytanii mające na celu tymczasowe otwarcie rynku dla kierowców spoza Wysp, to jednak twierdzi, iż "nie jest jeszcze pewne, czy zadziała to w praktyce".
ZOBACZ: Wielka Brytania. Od 1 października wjazd dla większości osób tylko na podstawie paszportu
Od 1 października przestała obowiązywać umowa o swobodnym przepływie osób pomiędzy UE a Wielką Brytania. Tym samym do Zjednoczonego Królestwa, dostać się można tylko na podstawie paszportu.
Czytaj więcej