Gdańsk dla miłośników kolei. Byliśmy na targach TRAKO
Jak będzie wyglądać kolej w następnych dekadach? Jej przyszłości zasmakowali uczestnicy targów TRAKO, które między 21, a 24 września przyciągnęły do Gdańska ponad 20 tysięcy osób. Podziwiali m.in. wodorową lokomotywę polskiej produkcji, a także specjalne wagony PKP Intercity, do których "zwykli" cywile na co dzień nie mają wstępu. TRAKO były także wielką szansą na znalezienie wymarzonej pracy.
Na tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO zjawiło się niemal 23 tys. uczestników z 39 państw. Zagraniczni goście przyjechali do gdańskiego centrum AMBEREXPO także jako wystawcy - w sumie tych ostatnich było ponad pięciuset.
W Gdańsku na obszarze około 36 tys. m kw. przygotowano masę atrakcji. Na własne oczy można było ujrzeć chociażby drugą na świecie lokomotywę wodorową produkcji bydgoskiej Pesy, jak i najnowsze wagony PKP Intercity, w tym eszelony, czyli wagony przeznaczone do przewozu wojska. Ponadto narodowy przewoźnik pochwalił się nowym składem Flirt 3.
1,5 tys. zarejestrowanych na Dniu Edukacji i Kariery
Na TRAKO swój czas mieli także potencjalni pracownicy oraz poszukujący ich przedstawiciele przedsiębiorstw. Ostatni dzień targów, czyli Edukacji i Kariery, z każdą kolejną edycją cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
W tym roku zarejestrowało się na niego 1,5 tys. osób, zwłaszcza uczniów szkół średnich oraz studentów. W Gdańsku brali udział w warsztatach i prelekcjach dla poszukujących pracy w branży kolejowej, mogli też bezpośrednio porozmawiać z pracodawcami i dowiedzieć się, jak może wyglądać ścieżka ich kariery.
Zdaniem Krzysztofa Mamińskiego, prezesa PKP S.A. oraz przewodniczącego Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), targi TRAKO "to największe w tym roku wydarzenie branży transportowej w Europie", co było widać w Gdańsku.
- Liczba wystawców i liczba odwiedzających Targi robiły duże wrażenie. Tak duże zainteresowanie wydarzeniem wynika z pewnością z obecnych trendów, czyli mody na kolej, która jest najlepszym środkiem transportu: najbezpieczniejszym, najbardziej ekologicznym oraz odpornym na kryzysy - wyjaśnił.
Pasażerowie wracają na kolej
Opinię Mamińskiego o "kryzysoodporności" kolei potwierdzają dane Urzędu Transportu Kolejowego sprawdzającego, jak ten środek transportu radzi sobie w czasach koronawirusa. Jak się okazuje, w sierpniu do polskich pociągów wsiadło niemal 25 mln pasażerów. To wzrost o 23,7 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem, ale w 2020 roku.
Pod względem frekwencji w wagonach jest to najlepszy wynik od początku pandemii. Lecz UTK odnotował także wzrost liczby towarów przewiezionych w tegorocznym sierpniu. Łącznie ważyły 21,2 mln ton, a więc o 12,3 proc. więcej niż w zeszłym roku.
Jak dodał Krzysztof Mamiński, z koleją kojarzy się także słowo "rozwój". - Przez cały czas trwania TRAKO towarzyszyło ono licznym premierom taboru, debatom i konferencjom - zapewnił.
"To, co się wydarzyło, przerosło najśmielsze oczekiwania"
Zadowolony z tegorocznego TRAKO jest również Paweł Choduń, wiceprezes zarządu firmy Medcom, producenta urządzeń energoelektronicznych używanych m.in. w pojazdach szynowych. - Widzimy się po niemal dwóch latach, kiedy nie mogliśmy spotykać się osobiście. To, co się wydarzyło na TRAKO przerosło nasze najśmielsze oczekiwania - uznał.
Choduń przypomniał, iż targi odwiedziło "bardzo wielu gości spragnionych bezpośredniego kontaktu". - Nie wyobrażam sobie, by targi się nie odbywały, a biznes był prowadzony tylko online – stwierdził.
Natomiast Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A., organizatora TRAKO, ocenił, że poza frekwencją na wydarzeniu najważniejsze są także wrażenia wystawców, uczestników, jak i efekt biznesowy.
- Tegoroczne targi cieszyły się jeszcze większym zainteresowaniem branży niż poprzednia edycja przed pandemią. To jasny sygnał, jak ważną rolę dla gospodarki, a także regionu i miasta Gdańska, są organizowane przez MTG wydarzenia. Bardzo istotnym elementem jest zaufanie, jakim obdarzyli nas wystawcy, partnerzy i sponsorzy. Po raz pierwszy w historii TRAKO partnerem finansowym został Bank Pekao SA - przypomniał Bojanowski.
Specjalny pociąg Connecting Europe Express na targach TRAKO
Ekspozycję zewnętrzną targów tylko jednego dnia zdecydowało się obejrzeć 700 osób. W nowej przestrzeni torów wystawienniczych przy AMBEREXPO podziwiały tabor kolejowy, w tym premiery tegorocznej edycji TRAKO.
– Efektywnie realizujemy projekty kolejowe, które zwiększają możliwości podróży i transportu towarów. Inwestycja na torach dojazdowych do portu w Gdańsku nie tylko zwiększy możliwości przeładunku towarów w porcie i sprawność oraz bezpieczeństwo transportu kolejowego, ale także poprawia komunikację w mieście i umożliwia lepszą ekspozycję na torach obok Międzynarodowych Targów Gdańskich – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.
Najmłodsi goście wydarzenia emocjonowali się natomiast wynikami konkursu plastycznego oraz aukcją prac w ramach akcji charytatywnej TRAKO - DZIECIOM.
Zmierzający ku końcowi obecny rok ogłoszono Europejskim Rokiem Kolei, dlatego Międzynarodowe Targi Kolejowe odwiedził pociąg specjalny Connecting Europe Express. Wyruszył on w podróż po całym Starym Kontynencie, aby w ciągu 36 dni odwiedzić 26 państw i pokonać 20 tysięcy kilometrów, łącząc kraje i ludzi.
Niecodzienny skład zjawił się w ponad 70 miastach - w Polsce były to m.in. Kraków, Warszawa oraz oczywiście Gdańsk. Tabor dla tego pociągu dostarczyły firmy z różnych państw członkowskich Unii Europejskiej.
130 dziennikarzy przyjechało na TRAKO
Przejazd Connecting Europe Express jest jednym z elementów wdrażanej w UE polityki Europejskiego Zielonego Ładu wspierającej działania proekologiczne. To działania promocyjne m.in. zwiększające zainteresowanie transportem kolejowym i umożliwiające lepsze zrozumienie wyzwań, z jakimi musi się aktualnie mierzyć kolej w Europie. To właśnie ten środek transportu jest potężnym sprawcą przemian społecznych, gospodarczych, przemysłowych i ekologicznych.
Aby zrelacjonować, co działo się na kolejowych targach TRAKO, na Pomorze zjechało 130 dziennikarzy - nie tylko z Polski, ale i z Czech, Danii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Rumunii.
TRAKO organizowane są przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupę PKP w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO. Partnerami wydarzenia są ALSTOM, Knorr-Bremse, Medcom, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, TRACKTEC. Partnerem finansowym Targów TRAKO jest Bank Pekao SA.
Patronatu honorowego nad wydarzeniem udzielili: minister aktywów państwowych Jacek Sasin, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra oraz prezes Stowarzyszenia Elektryków Polskich Piotr Szymczak.
Artykuł sponsorowany
Czytaj więcej