Czeski RegioJet chce jeździć na trasie Kraków-Gdynia. Jest wniosek o kilkanaście kursów dziennie
Osiem razy dziennie z Krakowa przez Warszawę do Gdańska, Gdyni i Sopotu i tyle samo kursów w odwrotnej relacji - plan takiego rozkładu jazdy złożył w UTK czeski przewoźnik kolejowy RegioJet. Po drodze pociągi zatrzymywałyby się także w kilku innych miastach. Zamiary prywatnej firmy to rzucenie wyzwania PKP Intercity, obecnie jedynej spółce, której pociągi łączą Małopolskę, centrum kraju i Pomorze.
Wszystkie pociągi jeżdżące bezpośrednio z Krakowa do Trójmiasta należą dzisiaj do floty PKP Intercity, które - po wycofaniu się dawnych Przewozów Regionalnych około dekady temu - obsługuje dalekobieżne połączenia w Polsce.
ZOBACZ: Budowa CPK a przeniesienie miejscowości. Jest projekt ustawy
Przewoźnicy regionalni, jak Polregio, Koleje Mazowieckie czy Koleje Śląskie, wytyczają swoje trasy w obrębie województwa lub wysyłają pociągi do sąsiednich regionów. Z kolei prywatne spółki (np. Leo Express czy Arriva) obsługują pojedyncze trasy za granicę, jak i wykonują zlecenia samorządów.
Plany RegioJet w Polsce: pociągi za granicę oraz po kraju
Od pewnego czasu wejście na polski rynek zapowiada czeska firma RegioJet. Pod koniec maja ujawniła, iż od najbliższej zimy zamierza uruchomić kolejowe połączenie między Warszawą a leżącym w Alpach Innsbruckiem.
Ze składów mieliby korzystać zwłaszcza narciarze, którzy dotychczas latali do Austrii samolotami. Ta sama spółka planuje również wkroczyć na szlaki z Warszawy do belgijskiej Ostendy oraz między Przemyślem a stolicą Czech.
ZOBACZ: Chaos na kolei. Odwołany pociąg PKP Intercity ruszył w trasę
Teraz okazało się, że RegioJet chce rzucić wyzwanie PKP Intercity na najpopularniejszej trasie Kraków - Warszawa - Gdynia. Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek przewoźnika o uruchomienie ośmiu takich połączeń.
Zgodnie z zamiarami firmy, pociągi z Małopolski wyjeżdżałyby o 5:55, 7:55, 9:55, 11:55, 13:55, 15:55 i 17:55. Po drodze zatrzymałyby się w Warszawie, Modlinie, Iławie, Malborku, Tczewie, Gdańsku oraz Sopocie.
Powrotne składy ruszałyby z Gdyni o 4:30, 6:30, 8:30, 10:30, 12:30, 14:30, 16:30 oraz 18:30. Dodatkowo, wykonywana byłaby para kursów skróconych z Warszawy do Krakowa o 5:48, jak i w przeciwnej relacji o 19:55.
Czas przejazdu podobny jak u PKP Intercity
Pociągi na odcinku Kraków-Warszawa jechałyby przez około trzy godziny, a z Warszawy do Trójmiasta przejazd zająłby nieco ponad drugie tyle. Cała podróż z Małopolski na Pomorze trwałaby prawie sześć godzin. Czas byłby więc podobny do tego, jaki osiąga PKP Intercity składami Pendolino.
ZOBACZ: Polregio chce kupić elektryczne autobusy. Mają dowozić pasażerów na pociągi
"RegioJet zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi przewozu osób w terminie od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r." - przekazał UTK.
Jak dodał Urząd, teraz rozpoczyna się procedura badania równowagi ekonomicznej. Wnioski o jego przeprowadzenie może złożyć w ciągu najbliższego miesiąca m.in. każde przedsiębiorstwo kolejowe prowadzące przewozy w ramach umowy o świadczenie usług publicznych na trasie nowych kolejowych przewozów pasażerskich lub na trasie alternatywnej.
Czytaj więcej