Polregio chce kupić elektryczne autobusy. Mają dowozić pasażerów na pociągi
- To sposób na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym - powiedział polsatnews.pl rzecznik Polregio Dominik Lebda. Kolejowy przewoźnik chce dowozić pasażerów do pociągów elektrycznymi autobusami. Pilotażowy program ma ruszyć w województwie świętokrzyskim, m.in. w Kielcach i wokół Włoszczowy, Sandomierza oraz Skarżyska-Kamiennej. Niewykluczone, że objąłby również okolice Końskich.
27 autobusów pod banderą Polregio miałoby dowozić podróżnych z miejscowości, gdzie nie dociera kolej, do najbliższych stacji. Wszystkie byłyby zasilane prądem. Plan powiedzie się, jeśli wniosek przewoźnika zostanie pozytywnie zaakceptowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
- Uzupełnienie siatki połączeń Polregio o połączenia realizowane autobusami elektrycznymi pozwoli skutecznie walczyć z tzw. białymi plamami transportowymi. Jestem przekonany, że rozbudowa naszej oferty, jako największego pasażerskiego przewoźnika w Polsce, pozwoli na pozyskanie nowych pasażerów, którzy dotąd nie mieli dostępu do transportu publicznego - powiedział prezes spółki Artur Martyniuk.
Autobusy w kilku powiatach, a być może też w Końskich
Polsatnews.pl zapytał rzecznika Polregio, dlaczego spółka zdecydowała się akurat na region świętokrzyski. Jak przekazał, inicjatywa uruchomienia dowozowych kursów wyszła od władz województwa.
ZOBACZ: Ani jednej toalety w pociągu PKP Intercity. "Witkacy" jechał przez całą Polskę
- Świętokrzyskie nie jest beneficjentem projektu, ale wspiera Polregio w staraniach o zakup autobusów. One będą własnością przewoźnika, ale nie jest jeszcze ustalone, czy obsługa połączeń zostałaby przekazana np. podwykonawcy, czy nie - mówił polsatnews.pl Dominik Lebda.
Spółka zakłada, że projekt obejmie stolicę województwa - Kielce - oraz powiaty: kielecki, jędrzejowski, skarżyski, starachowicki, ostrowiecki, sandomierski, włoszczowski, buski i pińczowski. Możliwe, że w przyszłości dotyczyłby także okolic Końskich.
Transport "kolej plus autobus" jest na Podlasiu
Zdaniem Polregio, zakup autobusów elektrycznych pozwoliłoby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z transportu drogowego, zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej o docelowej neutralności klimatycznej do 2050 r.
Przewiduje się, że łączny koszt zakupu autobusów wyniesie 132,84 mln zł brutto, wraz z instalacją infrastruktury technicznej do obsługi i eksploatacji autobusów. Jeśli projekt zyska akceptację, elektryczne pojazdy Polregio ruszą w trasę w II półroczu 2023 roku.
Dominik Lebda przypomniał, że zintegrowane połączenie kolejowo-autobusowe funkcjonuje obecnie na Podlasiu. Od 1 lipca pociągi Polregio jeżdżą z Białegostoku do Hajnówki, Narewki i Siemianówki.
Na tej ostatniej stacji składy są skomunikowane z bezpośrednimi autobusami jeżdżącymi nad Zalew Siemianówka. Aby z nich skorzystać, wystarczy mieć ważny bilet na pociąg.
PKP Intercity podpisało umowę z PKS-em
Na pomysł, jak zachęcić pasażerów do podróży z przesiadką z autobusu na pociąg, wpadli również PKP Intercity oraz nadzorujący spółkę resort aktywów państwowych.
ZOBACZ: Warszawa - Łódź w 45 minut. Premier: stawiamy na kolej przyszłości
Pod koniec marca dalekobieżny przewoźnik podpisał z autobusowym PKS Polonus (również państwowym) porozumienie o współpracy, które przygotowuje do włączenia tego drugiego przewoźnika do oferty Wspólnego Biletu.
Zakup biletów na połączenia realizowane przez PKP Intercity oraz PKS Polonus w systemach sprzedaży każdego z operatorów ma zostać połączone w "jedną ścieżkę zakupową".
Jak wyjaśnili kolejarze, dzięki Wspólnemu Biletowi pasażerowie kolei w Polsce mogą podróżować pociągami kilku przewoźników kolejowych na podstawie jednego wspólnego biletu.
Czytaj więcej