Warszawa. Powstaną nowe stacje PKP. Mają ułatwić dojazd do centrum i nad Wisłę
Dwie nowe stacje kolejowe mają powstać w Warszawie. Pociągi, które zatrzymają się na przystanku Bracka, ułatwią dojazd w okolice charakterystycznej palmy na Rondzie de Gaulle'a. Z kolei stacja Solec zastąpi obecny dworzec Powiśle i znajdzie się bliżej popularnych Bulwarów Wiślanych. Kolejarze twierdzą, że dzięki temu m.in. łatwiejsze staną się przesiadki.
Dwie nowe stacje kolejowe powstaną na stołecznej linii średnicowej. Przecina ona centrum miasta, a korzystające z niej pociągi lokalne obsługują m.in. przystanki Ochota, Śródmieście czy Stadion.
Pierwsza z planowanych stacji na tym szlaku ma powstać przy Rondzie de Gaulle'a, na którym stoi sztuczna palma, czyli jeden z symboli miasta. Jej proponowana to Warszawa Bracka, nawiązująca do miana przebiegającej nieopodal ulicy. Drugi z przystanków ma nosić nazwę Warszawa Solec i zastąpić obecną stację Powiśle.
ZOBACZ: "Ostre cięcie" na kolei
Przystanek, który ma zniknąć z kolejowej mapy stolicy, leży przy Alejach Jerozolimskich nieopodal Mostu Poniatowskiego. Jej następca - stacja Solec - ma leżeć bliżej brzegu Wisły i tamtejszych bulwarów, chętnie odwiedzanych przez mieszkańców podczas ciepłych miesięcy.
Budowa stacji łączy się z remontem ważnego szlaku
Dzięki tym zmianom PKP PLK, państwowy zarządca sieci kolejowej, chcą równomiernie rozłożyć położenie stacji w centrum Warszawy. Większość lokalnych i regionalnych pociągów zatrzymywałaby się tam co 700-800 metrów. Ułatwione miałyby stać się także przesiadki do komunikacji miejskiej.
Na razie przystanki Bracka i Solec istnieją w zamierzeniach kolejarzy. Wkrótce ma powstać ich projekt - tego właśnie dotyczy umowa, którą PKP PLK podpisały z wykonawcą dokumentów.
ZOBACZ: Kujawsko-pomorskie chce mieć własną kolej. Jest zgoda wojewódzkich radnych
Ponieważ budowa dodatkowych przystanków wiąże się z zaplanowaną modernizacją linii średnicowej, projektant zaplanuje także poszerzenie oraz podwyższenie tunelu na tej trasie, dzięki któremu pociągi bezkolizyjnie przejeżdżają przez śródmieście, jak i budowę dwóch łącznic.
Przebudowa wymusi zamknięcie Alej Jerozolimskich
Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury, remont "średnicówki" to "najważniejsza inwestycja kolejowa w aglomeracji warszawskiej w ciągu ostatnich lat". W jej ramach trwa przebudowa Dworca Zachodniego, przyjmującego w ciągu doby najwięcej pociągów w Polsce.
- Przy tej okazji mogą powstać dodatkowe przystanki, które uwzględnią potrzeby komunikacyjne mieszkańców Warszawy i podróżnych z okolicznych miejscowości. Przy odpowiedniej współpracy ze strony miasta, linia średnicowa może się stać w przyszłości równie chętnie wykorzystywana przez podróżnych jak stołeczne metro, zmniejszając tym samym obciążenie ruchu w Alejach Jerozolimskich – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w tym resorcie.
Zanim jednak zredukuje się ruch na tej ważnej dla miasta drogi, z powodu kolejowej przebudowy linii średnicowej ma niemal całkowicie zniknąć na jej odcinku od Ronda de Gaulle'a do okolic Dworca Centralnego. Prace zaplanowano na lata 2023-2027.
ZOBACZ: Warszawa: Aleje Jerozolimskie zamknięte podczas modernizacji średnicy kolejowej
16 mln zł netto na projekt stacji
Wartość umowy, dotyczącej projektów stacji Bracka i Solec, którą PKP PLK zawarły z konsorcjum Torprojekt Sp. z o. o. i Kuryłowicz & Associates Sp. z o. o. to 16 mln zł netto. Mają one powstać do końca 2022 roku.
Wspomniane stacje byłyby kolejnymi nowymi miejscami zatrzymań pociągów w Warszawie. W połowie marca, po 24 latach przerwy, ruch kolejowy wrócił na Warszawę Główną. Ponadto w planach jest też budowa przystanku Warszawa Targówek na szlaku łączącym największe miasto Polski z Trójmiastem.
Czytaj więcej