Kontenerowiec Ever Given przestał blokować Kanał Sueski
Zarząd Kanału Sueskiego (SCA) i firma Evergreen, armator kontenerowca Ever Given, który od blisko tygodnia blokował żeglugę w Kanale Sueskim, potwierdziły, że statek został sprowadzony z mielizny na tor wodny i porusza się na północ. Na kanale wznowiono ruch statków.
"Admirał Osama Rabie, prezes Zarządu Kanału Sueskiego, ogłosił wznowienie ruchu morskiego w kanale po tym, gdy Zarząd uratował i sprowadził z powrotem na tor wodny gigantyczny kontenerowiec Ever Given" - brzmi cytowane przez agencję Reutera oświadczenie władz kanału.
W poniedziałek rano informowano o częściowym ściągnięciu 400-metrowego statku z mielizny dzięki pracy holowników. Jak donosiły agencje przez moment kontenerowiec znów zaczął się ustawiać w poprzek kanału, ale operacja ostatecznie zakończyła się sukcesem, co potwierdzają naoczni świadkowie i egipskie media.
Ever Given znajduje się na środku toru wodnego i zmierza na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddany badaniom technicznym. Uwolnieniu kontenerowca towarzyszyły syreny otaczających go holowników.
Żegluga została wznowiona
Na Kanale Sueskim przywrócona została w poniedziałek żegluga w obie strony - poinformowała agencja Reuters, powołując się na dwa źródła blisko zaznajomione ze sprawą.
Egipska agencja żeglugowa Leth podała, że 43 statki wznowiły rejs z Wielkiego Jeziora Gorzkiego na południe w kierunku Morza Czerwonego.
Według koncernu Maersk, głównej firmy żeglugowej działającej na Kanale, rozładowanie zatoru statków zajmie co najmniej kilka dni. Na przejście przez Kanał oczekuje co najmniej 367 statków, w tym kilkadziesiąt tankowców.
ZOBACZ: Blokada Kanału Sueskiego. Kontenerowiec ściągnięty z mielizny
Sukces w odblokowaniu kanału już wcześniej ogłosił prezydent Egiptu Abd el-Fatah es-Sisi, który podkreślił, że dokonano tego rękami Egipcjan.
Pływający pod panamską banderą kontenerowiec we wtorek obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w poprzek jednonitkowego odcinka kanału, 6 km na północ od jego południowego wejścia. Przypuszczalną przyczyną wypadku był silny wiatr, SCA nie wyklucza jednak błędu ludzkiego lub problemów technicznych jednostki.
Ever Given zarył dziobem w piaszczysty brzeg kanału. Akcja ratunkowa polegała na pogłębianiu gruntu przy dziobie statku i pracy holowników mających sprowadzić go z powrotem na tor wodny. Przy wykonywaniu tego manewru pomagały przypływy. Operacja była prowadzona przez specjalistyczne firmy ratownictwa morskiego. Spekulowano, że w wypadku niepowodzenia tych manewrów trzeba by rozładować część z ponad 18 tys. kontenerów przewożonych przez jednostkę, co znacznie przedłużyłoby blokadę kanału.
Przez Kanał Sueski przepływa około 15 proc. światowego handlu, dla Egiptu szlak jest ważnym źródłem dochodów, z powodu jego zamknięcia kraj tracił 15 mln dolarów dziennie - pisze Reuters. Blokada tej kluczowej dla transportu między Europą a Azją drogi morskiej wpłynęła na ceny ropy i transportu morskiego na świecie. Jego dalsze zamknięcie miałoby poważne konsekwencje dla światowego handlu i łańcuchów dostaw.