Jeden z największych korków w historii żeglugi. Kontenerowiec nadal blokuje Kanał Sueski
Działania mające na celu przemieszczenie 400-metrowego kontenerowca, który zablokował ruch na Kanale Sueskim, zostały wznowione w czwartek podczas przypływu. Pięć holowników pracuje nad przeciągnięciem jednostki na głębszą wodę – wynika z danych z systemu śledzenia statków.
Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie w poprzek jednopasmowego odcinka południowego kanału we wtorek rano po tym, jak stracił zdolność manewrowania przy silnym wietrze i burzy pyłowej - poinformowały w oświadczeniu władze zarządzające Kanałem Sueskim (SCA).
ZOBACZ: Zablokowany ruch na Kanale Sueskim. Ogromny kontenerowiec obrócił się bokiem i utknął
Statek blokuje ruch w obu kierunkach przez jeden z najbardziej zatłoczonych kanałów żeglugowych, którym transportowane są ropa, zboża i inne towary między Europą i Azją.
Tug boats were attempting to free a container ship that ran aground in the Suez Canal, blocking vessels passing through one of the world's most important waterways https://t.co/FQWvYHNAds pic.twitter.com/vmSV86YhQa
— Reuters (@Reuters) March 25, 2021
W nocy ze środy na czwartek firma usług morskich GAC wydała notę do klientów, iż kontynuowane są wysiłki w celu ściągnięcia jednostki z mielizny przy użyciu holowników. Dodano przy tym, że warunki pogodowe (wiatr) i sam rozmiar kontenerowca "utrudniają operację".
The Suez Canal turned to gridlock after a large container ship ran aground, forcing the authorities to reopen the canal's older channel to divert some traffic.
— Sky News (@SkyNews) March 25, 2021
Get the latest updates on this story: https://t.co/MmSkfmMCbZ pic.twitter.com/exkuY3Ytgo
Zablokował 150 innych statków
System do śledzenia statków pokazuje pięć holowników otaczających statek Ever Given i trzy kolejne zmierzające w jego kierunku. Sygnał GPS kontenerowca pokazuje jednak tylko niewielkie zmiany jego pozycji w ciągu ostatnich 24 godzin.
A ship, stretching more than 1,300 feet, ran aground at the Suez Canal and blocked one of the world’s most vital shipping lanes, leaving more than 100 ships stuck at each end of the canal. https://t.co/HlHo9Od9J5 pic.twitter.com/eojCcoBhfs
— The New York Times (@nytimes) March 24, 2021
Kilkadziesiąt statków, w tym inne duże kontenerowce, a także tankowce z ropą i gazem oraz masowce przewożące zboże, zgromadziło się na obu końcach kanału, tworząc jeden z największych korków żeglugowych, jakie widziano od lat - zauważa Reuters. Agencja AP pisze o co najmniej 150 jednostkach, które czekają na przepłynięcie kanałem.
ZOBACZ: Kair przestanie być stolicą Egiptu. "To narodziny nowego państwa"
Przez liczący 193 km Kanał Sueski przepływa codziennie ok. 30 proc. światowego wolumenu kontenerów, a także około 12 proc. całego światowego handlu wszystkimi towarami.
"Wieloryb na plaży"
Eksperci z branży żeglugowej twierdzą, że jeśli blokada nie zostanie usunięta w ciągu najbliższych 24-48 godzin, niektóre firmy żeglugowe mogą być zmuszone do zmiany trasy statków i rejsów wokół południowego krańca Afryki, co wydłużyłoby podróż o około tydzień.
Kierownictwo Kanału Sueskiego poinformowało, że mimo blokady część ładunków zdołano przemieścić na południe i że wysiłki zmierzające do udrożnienia Kanału będą kontynuowane.
Specjalistyczna firma ratunkowa koordynująca próby przemieszczenia statku porównuje go do "wieloryba na plaży" - podaje agencja Reutera. Kontenerowiec opiera się próbom przesunięcia go z piaszczystej krawędzi wąskiej części kanału.
Japończycy przepraszają
Armator kontenerowca Ever Given przekazał, że ściągnięcie statku z mielizny jest "niezwykle trudne", ale nikt nie odniósł żadnych obrażeń ani nie doszło do wycieku oleju. - Szczerze przepraszamy za wywołanie dużego zaniepokojenia – przekazała firma w oświadczeniu po angielsku, opublikowanym ponad 24 godziny po wypadku.
Armator podał, że na pokładzie było 25 członków załogi, z których wszyscy byli narodowości indyjskiej. Statek był w pełni załadowany towarami konsumpcyjnymi przeznaczonymi na rynki europejskie w 20 tys. standardowych kontenerach.
Shoei Kisen i ubezpieczyciele statku, jednego z największych na świecie, jaki kiedykolwiek utknął w Kanale Sueskim, muszą liczyć się z roszczeniami opiewającymi na miliony dolarów, nawet jeśli statek zostanie szybko wyciągnięty - poinformowały w środę źródła branżowe.
Czytaj więcej