Czarnek: rozważamy zmianę nazw szkół specjalnych
- Edukacja dla wszystkich, w tym także dla dzieci z niepełnosprawnościami, opiera się na doskonałym działaniu poradni. Nie jest prawdą, że planujemy ich likwidację – powiedział w poniedziałek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Przekazał także, że rozważana jest zmiana nazw szkół specjalnych na specjalistyczne, co "lepiej oddaje charakter ich pracy".
- Od długiego już czasu trwają prace w ministerstwie - wcześniej Ministerstwie Edukacji Narodowej, a teraz Ministerstwie Edukacji i Nauki - połączone z pracą innych resortów: Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Rodziny (i Polityki Społecznej), zmierzające do tego, żeby edukacja była jak najbardziej efektywna dla wszystkich dzieci, zarówno tych, które cieszą się pełną sprawnością, jak i tych, które mają różne dolegliwości i orzeczenia o niepełnosprawności - poinformował szef MEiN w środę na konferencji prasowej.
ZOBACZ: Szczepienia nauczycieli. Rejestracja została przedłużona
Dodał, że przy okazji tej pracy pojawiło się ostatnio wiele fałszywych informacji, które chce zdementować.
Nie zamierzamy likwidować poradni psychologiczno-pedagogicznych.#edukacjawłączająca #poradnia pic.twitter.com/heNCliTOos
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) February 24, 2021
- Fake news, który pojawia się w przestrzeni publicznej i niestety jest kolportowany przez rozmaite środowiska, polega na tym, że rzekomo trwają prace nad zlikwidowaniem poradni psychologiczno-pedagogicznych i nad zlikwidowaniem statusu nauczyciela, pracownika poradni psychologiczno-pedagogicznych. Otóż jest o otwarcie mówię: nie, to nieprawda, nie ma planów likwidacji poradni psychologiczno-pedagogicznych, nie ma planów likwidacji również statusu nauczyciela pracownika poradni psychologiczno-pedagogicznych - podkreślił Czarnek.
"Mamy podmiot, który sobie doskonale z tym radzi"
Wskazał, że to na poradniach psychologiczno-pedagogicznych spoczywa teraz ogromny ciężar pomocy i wspierania dzieci z niepełnosprawnościami. - Ta funkcja zostanie utrzymana, bo mamy podmiot, który sobie doskonale z tym radzi. Chcemy wspierać działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych - zapewnił minister edukacji i nauki.
Dlaczego potrzebne są zmiany w #edukacjawłączająca?#psycholog #pedagog pic.twitter.com/73Pf2BqHBl
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) February 24, 2021
- Drugi fake news, który pojawił się w ostatnich dniach i tygodniach w przestrzeni publicznej, to rzekoma informacja o planie likwidacji szkół specjalnych. Nie, nie ma takich planów. Polska cieszy się znakomitym systemem szkół specjalnych, jest ich ponad 2 tys. w Polsce. Zajmują się one edukacją dzieci z najcięższymi niepełnosprawnościami i dzięki znakomitemu funkcjonowaniu i rozwijaniu się ciągłemu szkół specjalnych, te dzieci rzeczywiście znajdują tam warunki do edukacji pomimo swoich, nieraz bardzo ciężkich niepełnosprawności - mówił Czarnek.
ZOBACZ: Wiceminister edukacji: w przyszłym tygodniu zapadnie decyzja w sprawie nauczania w szkołach
Ocenił, że dorobek szkół specjalnych w Polsce jest imponujący. - I ten dorobek będzie wykorzystywany na większą jeszcze skalę, bo jesteśmy przekonani, że potencjał, jaki drzemie w szkołach specjalnych, w szkolnictwie specjalnym i potencjał, który drzemie we wszystkich tych, którzy zajmują się szkolnictwem specjalnym: nauczycielach, pedagogach, naukowcach, jest imponujący i może być wykorzystany jeszcze bardziej na rzecz kształcenia dzieci z niepełnosprawnościami" - mówił. "Nie ma planów likwidacji szkół specjalnych. Są plany wzmocnienia szkół specjalnych i uwolnienia potencjału drzemiącego w szkołach specjalnych - podkreślił.
Nie znikną z systemu szkoły specjalne. #edukacjawłączająca #szkoła #szkołaspecjalna pic.twitter.com/0cUse80FsP
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) February 24, 2021
Jak mówił, mimo to jest szereg mankamentów w zakresie kształcenia dzieci z niepełnosprawnościami i opieki nad nimi od samego początku ich życia. - Pracujemy nad tym, aby wszystkie te dzieci, które urodziły się z niepełnosprawnościami, mogły wieść szczęśliwe zżycie przez to, że państwo wychodzi na przeciw ich potrzebom, potrzebom ich rodzin, wspomaga je od samego początku, od momentu, gdy wracają ze szpitala zaraz po urodzeniu - poinformował szef MEiN.
Zapowiedział też, że na jesieni 2021 r. rozpoczną działalność w formie pilotażu Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW). Ich działalność będzie skupiała się na wsparciu szkół w lepszej organizacji edukacji włączającej.
Czytaj więcej