Posłowie KO: szpital na PGE Narodowym kosztował już co najmniej 46,6 mln złotych
Szpital tymczasowy na PGE Narodowym kosztował już co najmniej 46,6 mln złotych - poinformowali we wtorek posłowie KO: Dariusz Joński i Michał Szczerba. To koszt przystosowania stadionu na potrzeby leczenia chorych na COVID-19 oraz jego funkcjonowania w listopadzie i grudniu - zaznaczyli.
Posłowie Joński i Szczerba od wybuchu pandemii COVID-19 przyglądają się przygotowaniom oraz temu jak rząd radzi sobie z tym wyzwaniem. W ramach interwencji poselskich wielokrotnie wizytowali m.in. resort zdrowia, pytając o testy na koronawirusa, respiratory, szpitale tymczasowe i szczepienia.
W ostatnich dniach oszacowali koszt organizacji i funkcjonowania szpitala na PGE Narodowym do końca roku. Placówka została uruchomiona pod koniec października; pierwszy pacjent trafił tam 5 listopada.
Według Jońskiego i Szczerby koszt ten to dokładnie 46 mln 615 tys. 634 zł i 49 gr. Jak mówili na wtorkowej konferencji prasowej, kwotę tę udało im się ustalić dzięki dokumentom, które otrzymali w ramach interwencji poselskich.
ZOBACZ: Wymiana zdań podczas konferencji. Posłowie KO żądają komisji śledczej ws. walki z pandemią
- Mamy trzy pisma, które wskazują na tę kwotę. Pierwsze pismo - z KPRM, podpisane przez podsekretarza stanu, pana Jarosława Wenderlicha, gdzie poprosiliśmy o informacje, jakie były koszty udostępnienia i przystosowania terenu PGE Narodowy na szpital tymczasowy o pojemności od 500 do 1200 łóżek oraz 12 punktów szczepień. Z tej informacji, którą otrzymaliśmy na piśmie, wynika wprost, że koszt na dzień podpisania tego pisma to 29 mln 36 tys. 636 zł i 77 gr. - powiedział Joński.
Dane z Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA
Posłowie KO zwrócili się też do Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie (szpital tymczasowy jest jego filią) z prośbą o informacje dotyczące kosztów funkcjonowania szpitala tymczasowego w listopadzie i grudniu.
- Otóż pismem z 15 stycznia z Centralnego Szpitala Klinicznego, podpisanego przez zastępcę dyrektora ds. klinicznych, pana Zbigniewa Króla, otrzymaliśmy informacje, że w listopadzie koszt całkowity funkcjonowania szpitala tymczasowego na terenie stadionu narodowego do końca listopada wyniósł 5 mln 853 tys. 324 zł i 92 gr. - wskazał Joński.
W trzecim z pism, które posłowie KO otrzymali 4 lutego, podany został koszt funkcjonowania placówki w grudniu. - Pismo podpisał dyrektor Centralnego Szpitala Klinicznego pan Waldemar Wierzba. Jakie mamy koszty funkcjonowania w grudniu? Otóż według informacji, które otrzymaliśmy, jeśli chodzi o grudzień to 11 mln 725 tys. 672 zł i 80 groszy - podsumował Joński.
Szczerba dodał, że szpital do stycznia podpisał umowy z ponad 500 pracownikami. - To 185 lekarzy, 161 pielęgniarek, 98 ratowników, 30 rejestratorów i rejestratorek, 27 opiekunów i 19 techników zatrudnionych - wyliczał poseł KO. Przypomniał, że na PGE Narodowy trafiło do tej pory 350 pacjentów.
Poseł KO zastrzegł, że szpitale tymczasowe są potrzebne, jednak - jego zdaniem - powstały zbyt późno, po największej fali zachorowań i nie spełniły swego zadania.
- Spóźnienie - wtedy, kiedy rząd pojechał na wakacje - nie zostało przygotowane kompletnie nic i na łapu capu, w ostatniej chwili, za grube, grube miliony przygotowywano szpitale tymczasowe, które dzisiaj albo stoją puste - z punktu widzenia NFZ to są szpitale nieaktywne - lub szpitale, które generują tak wielkie koszty, jak szpital narodowy - mówił Szczerba.
Joński zapowiedział, że w czwartek posłowie przedstawią informacje dotyczące funkcjonowania wszystkich szpitali tymczasowych w Polsce.
Czytaj więcej