Obowiązkowe miejsca na rowery w pociągach. Rada UE przyjęła nowe przepisy

Świat
Obowiązkowe miejsca na rowery w pociągach. Rada UE przyjęła nowe przepisy
Urząd Transportu Kolejowego

Rada Unii Europejskiej zaaprobowała w poniedziałek szereg regulacji dotyczących funkcjonowania rynku pasażerskich przewozów kolejowych. Zakładają one m.in. łatwiejszy transport rowerów oraz większą ochronę praw pasażera w przypadku konieczności zmiany trasy przejazdu. Aby nowe regulacje weszły w życie, musi zgodzić się na nie Parlament Europejski.

"Aby zachęcić do zielonej mobilności, pasażerom będzie łatwiej zabierać rowery do pociągu. Przewoźnicy będą zobowiązani do zainstalowania miejsc rowerowych, a pasażerowie będą informowani o ich dostępnej liczbie. Co do zasady, w każdym pociągu będą co najmniej cztery miejsca na jednoślady" - przekazała Rada UE.

 

Jak dodała unijna instytucja, "państwa członkowskie mogą również podnieść tę liczbę, jeśli istnieje większe zapotrzebowanie na przewóz rowerów".

 

ZOBACZ: Utrudnienia na kolei. PKP Intercity wysyła "zwykłe" pociągi zamiast składów Pendolino

 

"Wymogi dotyczące miejsca na rowery będą miały zastosowanie, gdy przedsiębiorstwo kolejowe zamówi nowy tabor lub gdy dokona poważnej modernizacji starego taboru" - zastrzegła Rada UE.

 

Nie zmieni się wysokość odszkodowań za spóźnienia

 

Nowe przepisy rozszerzają również ochronę praw pasażerów, kiedy konieczna jest zmiana planu podróży, np. z powodu wypadku.

 

"Operator kolejowy będzie musiał spróbować przygotować trasę dla pasażera w każdych okolicznościach, w tym w przypadkach wymagających alternatywnych środków transportu. Jeżeli operator nie zdążył poinformować pasażera o dostępnych opcjach w ciągu 100 minut, podróżny może skorzystać z alternatywnego publicznego transportu lądowego z własnej inicjatywy, a przewoźnik musi zwrócić poniesione koszty" - postanowiła Rada.

 

Minimalne odszkodowanie za opóźnienia nie ulegnie zmianie - 25 proc. ceny biletu za opóźnienie od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu za opóźnienie 120 minut lub więcej.

 

ZOBACZ: Spóźnienia pociągów. Jak uzyskać odszkodowanie?

 

Przedsiębiorstwa kolejowe nadal nie będą musiały wypłacać odszkodowań za opóźnienia lub odwołane połączenia w przypadku działania "siły wyższej", takiej jak ekstremalne warunki pogodowe, poważne klęski żywiołowe lub pandemie. Strajk pracowników kolei nie będzie już jednak mógł być klasyfikowany jako "siła wyższa".

wka/ PAP, polsatnews.pl
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie