Tarcza Finansowa 2.0. 13 mld zł trafi do przedsiębiorców. Ruszyło przyjmowanie wniosków
Od północy z czwartku na piątek mikro, małe i średnie firmy z branż, które ucierpiały z powodu koronawirusa, mogą składać przez internet wnioski o wsparcie z Tarczy Finansowej 2.0 PFR. Wartość programu to około 13 mld zł. Nabór wniosków o subwencje potrwa do 28 lutego. Banki są gotowe do realizacji tarczy.
W programie uczestniczy 17 banków komercyjnych i większość banków spółdzielczych. Gotowość do przyjmowania wniosków ogłosił m.in. Bank Pekao, PKO BP, Alior Bank i ING Bank Śląski.
W piątek po północy Paweł Borys, szef Polskiego Funduszu Rozwoju, napisał na Twitterze: "Właśnie otrzymaliśmy pierwszy wniosek o subwencje dla mikrofirm z Tarczy Finansowej PFR. System działa. Dzisiaj rozpatrzymy wniosek".
Jednocześnie podziękował m.in. bankom, KIR, KAS, ZUS i KRS "za tygodnie ciężkiej pracy, aby terminowo przygotować program".
Właśnie otrzymaliśmy pierwszy wniosek o subwencje dla mikrofirm z #TarczaFinansowaPFR. System działa. Dzisiaj rozpatrzymy wniosek. Dziękuje naszym parterom - bankom, KIR, KAS, ZUS i KRS - oraz zespołowi @BartoszMarczuk za tygodnie ciężkiej pracy, aby terminowo przygotować program https://t.co/VEYpSTqIcT
— Paweł Borys (@PawelBorys_) January 14, 2021
Banki pomagają przy składaniu wniosków
Jak informuje Bank Pekao, jego klienci (w tym byłego Idea Banku), od północy mogą składać wnioski za pomocą bankowości elektronicznej Pekao24, PekaoBiznes24 oraz Idea Cloud.
- Przedłużający się lockdown sprawia, że przedsiębiorcy potrzebują środków na utrzymanie swojego biznesu, w szczególności z branż, których działalność została mocno ograniczona bądź zawieszona. Często to już nie jest kwestia lepszego bądź gorszego prosperowania, a przetrwania firmy.(...) Jako bank dołożymy wszelkich starań, aby pomoc z Tarczy Finansowej PFR 2.0 dotarła do jak najszerszego grona klientów, którzy mogą skorzystać z tego wsparcia – powiedziała wiceprezes Pekao nadzorująca działalność pionu małych i średnich przedsiębiorstw, Magdalena Zmitrowicz.
W ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0 za pośrednictwem Banku Pekao subwencję uzyskało ponad 32 tysiące firm. Łączna kwota, która została przelana na ich konta to aż 7,4 mld zł.
ZOBACZ: Większa grupa przedsiębiorców otrzyma pomoc. Paweł Borys o szczegółach Tarczy 2.0
Również PKO BP ogłosił, że od 15 stycznia będzie przyjmował wnioski o subwencję z Tarczy Finansowej PFR 2.0.Klienci mogą je składać za pośrednictwem serwisów bankowości internetowej iPKO i iPKO, czyli podobnie jak w Tarczy Finansowej PFR 1.0.
- W ramach Tarczy Finansowej 1.0 za pośrednictwem PKO Banku Polskiego około 67 tys. firm zatrudniających 503 tys. pracowników otrzymało subwencje finansowe o łącznej wartości 10,5 mld zł, z puli 60,9 mld zł wypłaconych przez PFR. Dzięki Tarczy Finansowej 2.0 pomoc otrzymają firmy działające w branżach najbardziej poszkodowanych przez drugą falę pandemii. Mam nadzieję, że wspólnie ocalimy wiele przedsiębiorstw i miejsc pracy, sprawnie przekazując subwencje naszym klientom - powiedział dyrektor formacji bankowości firm i przedsiębiorstw Banku Pekao Tomasz Frąckowiak.
Z kolei klienci biznesowi Alior Banku od 15 stycznia mogą wnioskować o subwencje z Tarczy Finansowej PFR 2.0. za pośrednictwem bankowości internetowej Alior Online i BusinessPro. Napisano, że wsparcie udzielone zostanie mikroprzedsiębiorcom oraz właścicielom firm z sektora MŚP reprezentującym branże najbardziej poszkodowane podczas drugiej fali pandemii COVID-19. Wartość pomocy dla mikro, małych i średnich firm to 13 miliardów zł.
ZOBACZ: Nowe branże objęte pomocą. Rząd przedstawił założenia Tarczy Finansowej 2.0
Jak wskazał dyrektor zarządzający pionem produktów klienta biznesowego w Alior Banku Marek Sołtysiak, w ramach pierwszej Tarczy Finansowej w Alior Banku rozpatrzono pozytywnie ponad 17 tys. wniosków. Łączna kwota subwencji przyznana przedsiębiorcom wyniosła ponad 2,7 mld zł.
- Również tym razem mikro oraz małe i średnie przedsiębiorstwa mogą w prosty sposób, za pośrednictwem bankowości internetowej, wnioskować o finasowanie. Liczymy, że będzie to realna pomoc dla tych firm, które w związku z pandemią musiały ograniczyć lub zawiesić działalność - mówi Sołtysiak.
Jak informuje ING Bank Śląski, już od północy przedsiębiorcy wnioski o subwencję będą mogli składać przez systemy bankowości internetowej Moje ING oraz ING Business.
"ING chce być partnerem dla swoich klientów nie tylko w czasach prosperity, ale przede wszystkim wtedy, gdy potrzebują wsparcia. W ubiegłym roku środki otrzymane przez klientów ING z Tarczy 1.0 stanowiły blisko 16 proc. wartości dopłat całego programu. Aby dalej ich wspierać przystąpiliśmy do współpracy z innymi instytucjami finansowymi w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0" – powiedziała wiceprezes ING Banku Śląskiego Ewa Łuniewska.
Kolejne branże
Aby zawnioskować o subwencje w ramach programu Tarcza Finansowa PFR 2.0 należy spełnić określone warunki, a następnie poprawnie wypełnić i podpisać wniosek wraz z umową w systemie bankowości elektronicznej. Dane zamieszczone we wniosku zostają automatycznie zweryfikowane z danymi w rejestrach instytucji i na tej podstawie wydawana jest decyzja.
Informacja o decyzji jest przekazana w systemie bankowości elektronicznej. Bank po otrzymaniu środków z PFR przelewa przyznaną kwotę na rachunek firmowy.
Ze wsparcia w ramach programu korzystać mogą przedsiębiorcy z sektorów mikro, małych i średnich firm. Warunkiem koniecznym jest prowadzenie działalności na dzień 31.12.2019 r. oraz dzień złożenia wniosku. Firmy, które otrzymały finansowanie z Tarczy 1.0. również mogą wnioskować o wsparcie w ramach Tarczy 2.0.
ZOBACZ: "Góralskie Veto". Sebastian Pitoń: nie weźmiemy udziału w rebelii rządu
Szef PFR Paweł Borys powiedział, że lista branż, które mogą wziąć udział w Tarczy Finansowej 2.0 nie została jeszcze zamknięta. "W przyszłym tygodniu do listy 45 branż może najprawdopodobniej dołączyć kilka kolejnych w związku z dodatkowymi konsultacjami" - powiedział.
Tarcza Finansowa 2.0 PFR ma umożliwić mikro, małym i średnim firmom przyznanie subwencji, które będą mogły być w 100-proc. umarzane. Chodzi o branże, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19. Finansowanie w ramach programu będzie udzielane od 15 stycznia 2021 r. do 31 marca 2021 r.
Analiza spadku przychodów
Jak podkreślił szef PFR podczas konferencji poświęconej programowi Tarcza Finansowa PFR 2.0 dla mikro-, małych i średnich firm, weryfikacja podstawowego kryterium wejścia do programu, tzn. spadku przychodów, będzie się odbywała w dwóch okresach. "Patrzymy czy przychody firmy spadły w IV kw. ub. roku w stosunku do 2019 r. lub patrzymy, czy spadek ten nastąpił między kwietniem a grudniem ubiegłego roku" - wskazał. Wyjaśnił, że jeśli w którymś w tych okresów następuje spadek przychodów względem 2019 r. o co najmniej 30 proc., taka firma kwalifikuje się do programu.
Borys wyjaśnił, że wniosek o subwencje jest składany w kanałach elektronicznych banków. "Tam zawierana jest umowa, przez ten kanał dokonywane są dopłaty, również poprzez banki można od decyzji PFR się odwołać" - mówił. Dodał, że w kanałach bankowości elektronicznej nastąpi ostateczne rozliczenie tych subwencji.
ZOBACZ: Krakowscy restauratorzy otwierają się mimo obostrzeń: mamy długi wszędzie
"Łącznie w programie uczestniczy podobna liczba banków, jak to było wiosną: 17 banków komercyjnych, większość banków spółdzielczych, więc jest zapewnione to, że program jest dostępny praktycznie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy (...) spełniają kryteria kwalifikacji" - wskazał.
Szybkie rozpatrywanie wniosków
Jak mówił Borys, tak jak to było podczas pierwszej tarczy, PFR przygotował system, który umożliwia rozpatrywanie wniosków składanych przez przedsiębiorców w sposób zautomatyzowany w ciągu maksymalnie 24 godzin. "Te środki będą trafiały na rachunki przedsiębiorców w ciągu maksymalnie 2 dni roboczych" - zapewnił.
Aby było to możliwe, przedsiębiorcy powinni złożyć swoje deklaracje podatkowe do Urzędów Skarbowych. "To też jest jedna z przyczyn, dla których program startuje w połowie stycznia" - dodał. Przypomniał, że wymogiem KE było to, aby małe i średnie firmy, które kwalifikują się do rekompensaty strat, "przedstawiały nam swoje wstępne, księgowe straty na bazie rzeczywistych wyników finansowych za listopad i grudzień".
Czytaj więcej