Zakupy przez internet. Co najczęściej kupują Polacy?
Polacy najczęściej kupują przez internet kosmetyki i perfumy, odzież oraz artykuły wyposażenia domu; czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu jest przede wszystkim cena - wynika z badania agencji Inquiry.
Według badania, wśród osób wykorzystujących internet do zakupów, 60 proc. korzysta z tego kanału przynajmniej raz na 2-3 tygodnie w przypadku produktów i przynajmniej raz w miesiącu w przypadku usług.
ZOBACZ: Świąteczne zakupy. Stawiamy na promocje i ograniczamy wydatki
Polacy najczęściej kupują przez internet kosmetyki i perfumy, odzież i bieliznę dla dorosłych oraz artykuły wyposażenia domu. Często kupują też obuwie dla dorosłych, sprzęt AGD i RTV, książki i gry, a także telefony i sprzęt komputerowy wraz z akcesoriami. Coraz chętniej w internecie nabywane są także produkty dla dzieci, szczególnie obuwie - podaje firma badawcza.
Wśród usług na pierwszych miejscach znajdują się rezerwacje noclegów, zakup biletów kolejowych i subskrypcje płatnych serwisów streamingowych. "W porównaniu z analogicznym badaniem przeprowadzonym w 2019 r., w wyniku ograniczeń związanych z pandemią wiele usług, w tym bilety kolejowe, rezerwacje noclegów, bilety na koncerty oraz bilety lotnicze kupowane były przez zdecydowanie mniejszą grupę osób" - podkreśla firma.
Co liczy się dla konsumenta?
Najpopularniejszą platforma zakupową pozostaje Allegro - prawie 90 proc. osób kupujących on-line korzystało z niej w ciągu ostatniego roku. Na drugim miejscu plasuje się platforma zakupów lokalnych OLX, a za nią telewizja streamingowa Netflix oraz chińska platforma AliExpress. W komunikacie zauważono, że Netflix zanotował duży wzrost odsetka użytkowników w badanej grupie - z 31 do 37 proc.
Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu w internecie jest niska cena, szczególnie dotyczy to osób w wieku od 35 do 44 lat. Klienci cenią sobie też szeroką ofertę produktową, promocje na poszczególne produkty oraz możliwość darmowej dostawy. Starsze osoby zwracają uwagę na dokładne opisy produktów.
ZOBACZ: Świąteczne zakupy Polaków. Większość e-klientów kupuje prezenty przez smartfona
Wygoda i cena są decydujące również przy wyborze opcji dostawy. Internauci wskazali, że najchętniej wybierają dostawę do paczkomatu (wzrost z 27 proc. w 2019 r. do 45 proc. w obecnej edycji badania). Tym samym paczkomaty wyprzedziły pod względem preferencji dostawę przez kuriera, która rok temu była na pierwszym miejscu.
Przelew, płatność mobilna czy gotówka?
Najczęściej wybieranymi formami płatności są przelew z konta bankowego oraz płatności mobilne (np. Blik). Wedle deklaracji ankietowanych, w porównaniu do roku 2019 płatności mobilne zyskały na znaczeniu, a mniej popularne stały się przelewy w systemach płatniczych i płatność gotówką przy odbiorze.
Prezes Inquiry Agnieszka Górnicka komentując wyniki badania zaznaczyła, że pandemia przyspieszyła notowany od wielu lat trend rosnący zakupów internetowych. "Wzrosła zarówno liczba osób korzystających z tej formy zakupów, jak i ich częstość. Co ciekawe, o ile zmiany w zakupach usług zostały wymuszone przez odgórne ograniczenia, o tyle w przypadku produktów struktura zakupów nie uległa dużym zmianom. Oznacza to, że z tego trendu mogą skorzystać wszyscy, którzy zadbają o obecność w kanale e-commerce" - stwierdziła.
ZOBACZ: Inflacja nadal 3-procentowa. Płacimy więcej za energię, mniej za paliwa
Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dniach 19-29 listopada 2020 r. na próbie 1000 dorosłych Polaków, którzy robią zakupy produktów lub usług w internecie.
Czytaj więcej