Nowy rozkład jazdy pociągów. Zmiany w całej Polsce
W nowym rozkładzie jazdy PKP, który wszedł w życie w niedzielę, skrócił się czas przejazdu między Warszawą a Trójmiastem pociągami Pendolino. Dalekobieżne połączenia pojawiły się także w nowych miejscowościach - często takich, które mają kilkuset mieszkańców. Inne są również godziny odjazdów regionalnych składów. Kolejarze planują też zmiany w stolicy - po latach znów ruszy stacja Warszawa Główna.
Podróż ze stacji Warszawa Centralna do Gdańska Głównego w przypadku najszybszego pociągu typu EIP (obsługiwane są składami Pendolino) zajmie 2 godziny i 32 minuty, a do stacji Gdynia Główna - 2 godziny i 59 minut.
ZOBACZ: Nocne życie w pociągu. Co czyha za zasłoną przedziału?
Dzięki tej zmianie krótsze stały się także podróże z Trójmiasta do Krakowa. Najszybszy pociąg pokona tę trasę w 5 godzin.
Liczba połączeń na trasie łączącej Warszawę i Trójmiasto wzrosła o dwa i - wliczając połączenia sezonowe - wyniesie 30. Poza krótszymi przejazdami pociągami EIP skrócił się też czas przejazdu składów ekonomicznych - kategorii IC i TLK. Najszybsze z nich pokonają trasę między stolicą a Gdańskiem w niecałe 3,5 godziny.
Dalekobieżne pociągi zatrzymają się w małych wioskach
Pociągi PKP Intercity obsłużą nie tylko duże miasta, ale i małe miejscowości. Jak dowiedział się polsatnews.pl, w siatce połączeń przewoźnika znalazło się 61 małych miejscowości z całej Polski, w których do tej pory zatrzymywały się jedynie pociągi regionalne.
ZOBACZ: PKP Intercity obsłuży kilkadziesiąt nowych wsi i miasteczek. Nowy rozkład jazdy na 2021 rok
Chodzi m.in. o liczącą około 700 mieszkańców Rybnicę (powiat jeleniogórski), zamieszkałe przez 100 osób Wielanowo (woj. zachodniopomorskie) czy mającą 200 mieszkańców wielkopolską Płytnicę.
Nadal jednak takie miejscowości najczęściej będą obsługiwane przez lokalne składy, których rozkład jazdy również się zmieni. O nowych godzinach odjazdów informują m.in. Polregio (dawne Przewozy Regionalne), Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie czy Koleje Małopolskie.
Szybciej z Trójmiasta do Wrocławia
W nowym rozkładzie pociągami PKP Intercity będzie można szybciej dojechać z Trójmiasta do Wrocławia - dzięki zakończeniu modernizacji linii między Poznaniem a Wrocławiem. Czas przejazdu z Gdańska do stolicy Dolnego Śląska skróci się o około 40 minut - najszybszy pociąg będzie jechać 4 godziny i 58 minut.
Co za tym idzie, podróże między Poznaniem a Wrocławiem skrócił się z około 2 godzin i 20 minut do 1 godziny i 44 minut dla najszybszego pociągu.
ZOBACZ: Kolejowa katastrofa widmo. Encyklopedie milczą, mówić zaczęli świadkowie
PKP Intercity wskazuje, że duży wpływ na rozwój oferty w południowej Polsce będzie miało wykorzystanie pierwszych efektów dobiegającej końca modernizacji linii E30. Liczba par pociągów między Krakowem a Katowicami zwiększy się z 8 do 19; ponadto, na tym szlaku pojawiło się też więcej składów regionalnych.
Zwiększyła się liczba połączeń między Krakowem a Wrocławiem (14 zamiast dotychczasowych 9) oraz skrócił czas przejazdu na tej trasie. Niektóre pociągi pokonują ją w niecałe 3 godziny. Ze stolicy Małopolski krótsze staną się także podróże do Opola.
Nowy rozkład powiększył liczbę pociągów między Katowicami a Wrocławiem (z 12 do 16) oraz Katowicami i Rzeszowem. Czas przejazdu na tej trasie skrócił się z około 4 godzin do mniej niż 3 godzin w przypadku najszybszego pociągu. Podróże między Lublinem a Wrocławiem są krótsze o około 75 minut. Najszybszy skład pokona trasę w mniej niż 6 godzin.
Z Krakowa w Bieszczady
Państwowe PKP Intercity zmienił także sposób obsługi południowego Podkarpacia, w tym stacji leżących przy granicy Bieszczadów, m.in. Zagórza, Leska Łukawicy, Uherzec, Komańczy i Łupkowa.
Ruszyły dwa nowe połączenia klasy TLK: Wetlina oraz Bieszczady na trasie Kraków - Tarnów - Jasło - Krosno - Sanok - Zagórz. Na wakacjach ich trasa ma być wydłużona do Łupkowa przy słowackiej granicy; niektóre zaczną też obsługiwać stacje Uherce i Lesko Łukawica, gdzie pociągi nie zatrzymują się od przeszło dekady.
Pociągi wrócą na Warszawę Główną po 23 latach
Kolejne zmiany czekają na pasażerów wraz z rozpoczęciem modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej, część pociągów od 13 marca 2021 roku będzie kursować przez stacje Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście lub w skróconej relacji do i z Warszawy Wschodniej.
ZOBACZ: Nowy rozkład jazdy PKP na 2021 rok. W Warszawie wiele pociągów pojedzie inaczej
Oznacza to, że nie zawsze zatrzymają się na Dworcu Centralnym. Ponadto jak informował polsatnews.pl, niektóre regionalne pociągi ruszą ze stacji Warszawa Główna, która nie funkcjonowała od 1997 roku.
Na trasy wyjadą nowe składy
W nowym rozkładzie PKP Intercity na trasy wyjechało więcej nowych składów, m.in. IC Kazimierz, dzięki któremu pasażerowie zyskają dodatkowe połączenie Krakowa z Łodzią. Nowy pociąg IC Chełmoński zapewni dojazd ze Świnoujścia do Krakowa przez Zieloną Górę, Wrocław i Katowice.
Dodatkową możliwość podróży na trasie Katowice - Warszawa - Trójmiasto stworzyło kolejne połączenie Express InterCity Premium. Uruchomiony zostanie nowy pociąg IC Lubuszanin relacji Chełm - Zielona Góra przez Lublin, Warszawę i Poznań, z grupą wagonów bezpośrednich do Gorzowa Wielkopolskiego.
ZOBACZ: Kolejowy absurd. Tuż przed końcem trasy pociąg musi "odstać" 83 minuty
Kolejowy przewoźnik poinformował, że w obowiązującym od 13 grudnia 2020 roku rozkładzie jazdy, z powodu modernizacji linii kolejowych, zmniejszyła się liczba składów na niektórych trasach. Rozpoczęta przebudowa stacji Łódź Kaliska wymaga zmniejszenia liczby pociągów łączących Łódź i Warszawę.
Na stacji znajdują się bowiem tory postojowe PKP Intercity, a ze względu na jej modernizację liczba składów przewoźnika, które będą mogły tam stacjonować podczas prowadzonych prac będzie ograniczona.
PKP Intercity: epidemia może wymusić kolejne zmiany rozkładu
W nowym rozkładzie nie będą uruchamiane połączenia w relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Lotnisko Chopina.
Z kolei modernizacja linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka - Białystok - pomiędzy Kietlanką a Łapami wymusi jednotorowy ruch pociągów, co spowoduje utrudnienia. Modernizacja wymusza też ograniczenie liczby połączeń między Białymstokiem a Warszawą z 11 do 8.
PKP Intercity zastrzega, że trwająca epidemia i związane z tym ograniczenia wprowadzane w sferze publicznej przyczyniają się do mniejszego zapotrzebowania na podróże koleją, dlatego przewoźnik na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz frekwencji w swoich pociągach może wprowadzać zmiany w siatce połączeń, dostosowując ofertę do aktualnego zainteresowania.