Świąteczne zakupy Polaków. Większość e-klientów kupuje prezenty przez smartfona
Sprzedaż e-commerce w Polsce w okresie od listopada do stycznia może być wyższa nawet o 35 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Z ankiety dotyczącej zakupów świątecznych przeprowadzonej przez AdColony dla agencji Mobiem wynika, że 6 na 10 badanych polskich użytkowników wykorzystuje telefon do robienia zakupów.
W czasie pandemii wielu klientów w trosce o swoje bezpieczeństwo stawia na handel mobilny. Konsumenci z galerii przenieśli się na kanapy i z poziomu smartfona kupują prezenty na święta.
Po pierwsze - wygoda
Nie tylko względy sanitarne decydują o popularności zakupów mobilnych. Ponad połowa badanych przez Mobiem i AdColony za ważny powód uznaje możliwość szybkiego powrotu do sklepu online w momencie zmiany decyzji zakupowej. Inną przyczyną jest szeroki wachlarz rozmiarów i kolorów, które często nie są już dostępne w punktach stacjonarnych.
- Bezpieczeństwo robienia zakupów świątecznych w domowym zaciszu, a także brak poczucia straconego czasu na chodzenie po sklepach, w których nic nie możemy znaleźć powoduje, że szczególnie w okresie przedświątecznym stawiamy coraz częściej na e-commerce - mówi Michał Giera z Mobiem.
ZOBACZ: Zła prognoza. Święta bez wielkich zakupów
Wśród badanych aż 61 proc. osób przyznało, że kupiło dla innych prezent za pomocą swojego smartfona. Inni regularnie porównują ceny u konkurencji oraz szukają w internecie inspiracji i rekomendacji. - Duża grupa ankietowanych, bo 26 proc., ma w zwyczaju zamawiać towar przez internet lub mobile i osobiście odbierać w punkcie stacjonarnym. W ten sposób skracamy wizyty w sklepach i oszczędzamy na dostawie do domu - dodaje Michał Giera.
Kupowanie "od ręki" i łatwe płacenie
Według platformy Shoper, już nawet 2/3 wizyt w sklepach internetowych to wejścia ze smartfonów i tabletów. Blisko połowa konsumentów uważa, że wielką zaletą e-commerce jest uproszczony proces płatności. Ankietowani doceniają także wyjątkowość ofert, które dostępne są "od ręki" i które można przeglądać bez końca. Większość badanych uważa ponadto, że zakupy mobilne są tak samo bezpieczne, jak na urządzeniach stacjonarnych.
ZOBACZ: Handel na minusie. Jesienny spadek zakupów w sklepach
- Od ostatniego lockdownu rozpoczął się cyfrowy wyścig firm i sklepów, których do tej pory nie mogliśmy znaleźć online, lub które działały w sieci, ale priorytetem ciągle była dla nich sprzedaż stacjonarna. Teraz wielu sprzedawców detalicznych postanowiło wejść do świata aplikacji zakupowych, wprowadzić intuicyjne przeglądanie swoich stron na urządzeniach mobilnych, uprościć opcje płatności czy zainwestować w chatboty, które w czasie rzeczywistym rozwiązują problemy klienta - komentuje Michał Giera z Mobiem.