PKP Intercity obsłuży kilkadziesiąt nowych wsi i miasteczek. Nowy rozkład jazdy na 2021 rok
Mająca 200 mieszkańców Płytnica czy jeszcze mniejsze Wielanowo w przyszłym tygodniu uzyskają codzienne połączenia dalekobieżne PKP Intercity. Jak dowiedział się polsatnews.pl, w sieci przewoźnika pojawi się ponad 60 takich miejscowości. Państwowa spółka zapewnia, że po uruchomieniu nowych odjazdów będzie na bieżąco monitorować frekwencję w pociągach.
Kilkadziesiąt małych miejscowości z całej Polski, w których do tej pory zatrzymywały się jedynie pociągi regionalne, zyska połączenie "ze światem". Od połowy grudnia zaczną obsługiwać je dalekobieżne składy PKP Intercity.
Chodzi m.in. o liczącą około 700 mieszkańców Rybnicę (powiat jeleniogórski). Niebawem, poza lokalnymi połączeniami Kolei Dolnośląskich, będą mogli skorzystać z nocnych IC "Karkonosze".
ZOBACZ: Nowy rozkład jazdy PKP na 2021 rok. W Warszawie wiele pociągów pojedzie inaczej
Pociąg ten o godz. 20:35 wyruszy z Białegostoku, a po drodze zatrzyma się m.in. w Małkini, Warszawie, Łodzi, Kaliszu i Wrocławiu. Po odjeździe z Rybnicy zawiezie chętnych do Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby.
"Gwarek" w Wielanowie, "Szkuner" w Płytnicy
Jeszcze mniejsze jest Wielanowo (woj. zachodniopomorskie), gdzie mieszka ponad 100 osób. Zatrzymywać zacznie się tam skład IC "Gwarek", jadący z Katowic przez Opole, Wrocław, Poznań i Piłę. We wsi zamelduje się wczesnym popołudniem, a następnie odjedzie w stronę Słupska.
Niewiele więcej, bo około 200 mieszkańców ma wielkopolska Płytnica. Poza pociągami Polregio, wieczorami zamelduje się tam IC "Szkuner", którego trasa biegnie z Wrocławia przez Poznań i Piłę.
Takich przypadków będzie więcej, co potwierdziło PKP Intercity. Państwowa spółka przekazała polsatnews.pl, że w rocznym rozkładzie jazdy ważnym od 13 grudnia nowe postoje handlowe pociągów (takie, podczas których pasażerowie mogą wsiadać i wysiadać) pojawią w 61 nowych lokalizacjach w całej Polsce.
Często są to stacje, które obecnie obsługują kilku lub kilkudziesięciu pasażerów w ciągu doby.
Nowych postojów handlowych będzie więcej
Przewoźnik zastrzegł, że część nowych zatrzymań zacznie obowiązywać od marcowej korekty rozkładu jazdy. Ponadto, dla niektórych pociągów obsługujących ośrodki i regiony turystyczne, postoje zostały zaplanowane sezonowo, czyli w okresie wakacyjnym.
ZOBACZ: Warszawa szuka oszczędności. Metro w weekendy będzie kursowało krócej
- Wprowadzenie dodatkowych odjazdów w mniejszych miejscowościach w Polsce wypełnia wytyczne organizatora przewozów dotyczące tworzenia rozkładów jazdy - wyjaśniła polsatnews.pl Agnieszka Serbeńska z PKP Intercity.
Jak uściśliła, chodzi o te połączenia, które są objęte "postanowieniami umowy o świadczenie usług publicznych". Taki dokument zawarty jest między narodowym przewoźnikiem kolejowym a Ministerstwem Infrastruktury.
PKP Intercity: zadbaliśmy o bezpieczeństwo
Agnieszka Serbeńska dodała, że dodatkowe odjazdy pociągów w rozkładach jazdy pojawią się w tych miejscowościach, gdzie pociągi dotychczas odbywały postoje techniczne.
Takie przerwy w jeździe zdarzają się np. gdy składy poruszają się na jednotorowym odcinku i muszą się minąć, a także w sytuacji, kiedy pociąg mogący osiągnąć większą prędkość (np. Pendolino) wyprzedza inny.
- Zmiany dotyczą tylko tych (dotychczasowych - red.) postojów technicznych, które spełniały określone wymogi m.in. w zakresie parametrów technicznych i warunków bezpieczeństwa - dodała Serbeńska.
ZOBACZ: Kolejowa katastrofa widmo. Encyklopedie milczą, mówić zaczęli świadkowie
Jak zapewniła, PKP Intercity będzie monitorowało frekwencję pasażerów na nowo utworzonych postojach handlowych.
- Następnie przekażemy rekomendacje organizatorowi przewozów w sprawie ich ewentualnego zachowania w kolejnych rozkładach - podsumowała Agnieszka Serbeńska.
22 mieszkańców Łupkowa miało pociąg do Poznania
W sieci PKP Intercity znajdują się już stacje w miejscach, gdzie mieszka nawet kilkadziesiąt osób - przykładem jest chociażby podkarpacki Stary Łupków leżący na skraju Bieszczadów przy granicy polsko-słowackiej, mający 22 mieszkańców.
W ciągu tegorocznych wakacji docierał tam skład TLK "Wetlina" z Poznania i stolicy; w przyszłym roku planowane jest uruchomienie kursów z Krakowa.
Łupków jest jednak węzłem kolejowym i często ich lokalizacja poza metropoliami jest przyczyną postojów dalekobieżnych pociągów w miasteczkach. Innym powodem są np. "centra" przesiadkowe na wsiach, do których pasażerowie zjeżdżają się z wielu okolicznych miejscowości.
Czytaj więcej