Centralny Port Komunikacyjny. Wybrano doradcę strategicznego
Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, to zwycięzca postępowania ws. doradcy strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Marcin Horała.
- Wybór doradcy strategicznego CPK to istotny kamień milowy na drodze do budowy nowego systemu transportowego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Incheon to lotnisko o międzynarodowej renomie, a jednocześnie uznany partner na globalnym rynku lotniczym - powiedział we wtorek Horała podczas spotkania z dziennikarzami.
Umowa na trzy lata
Jak dodał, współpraca z tym portem daje CPK dostęp do "unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK".
ZOBACZ: Sasin: CPK w żadnym wypadku nie jest zagrożony
Horała przekazał, że w grudniu spółka CPK planuje podpisać z hubem z Seulu umowę na trzy lata.
Spółka tłumaczy, że doradca strategiczny ma zapewnić wiedzę operacyjną i komercyjną z zakresu efektywnego zarządzania dużym lotniskiem przesiadkowym, która jest niezbędna na etapie opracowywania master planu i zaprojektowania.
Oferty od dwóch portów
Oferty w postępowaniu na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego złożyły dwa porty lotnicze: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.
"Współpraca z portem Incheon daje CPK dostęp do unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK" - powiedział.
Horała przekazał, że w grudniu spółka CPK planuje podpisać z hubem z Seulu umowę na trzy lata. Jej wartość na okres trzech lat opiewa na 3,5 mln euro.
Jak podkreślił pełnomocnik, port w Seulu jest czwartym na świecie jeśli chodzi o ranking Skytrax pod względem jakości obsługi, a na tej jakości CPK ma najbardziej zależeć.
- To lotnisko, która ma ogromne know-how, będzie nas wspierało wiedzą, której w Polsce nie ma, gdyż nigdy takiego projektu w Polsce nie realizowaliśmy - powiedział.
ZOBACZ: "Teraz potrzebny jest tam polityk". Horała zostanie pełnomocnikiem rządu ds. CPK
Horała zaznaczył, że "to oczywiście dopiero wstęp do współpracy". - Mamy nadzieję, że jeżeli się ona będzie dobrze układała, to będziemy zakres tej współpracy stopniowo, w trakcie posuwania się do przodu projektu, poszerzali w kierunku partnerstwa strategicznego, a docelowo - być może - inwestora branżowego. To oczywiście pokaże przyszłość - powiedział.
Obecny na spotkaniu wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski, w imieniu nadzoru właścicielskiego nad CPK, wskazał na profesjonalizm i transparentność w wyborze doradcy strategicznego.
- CPK ma to być infrastrukturalne, technologiczne i geopolityczne koło zamachowe Polski, jako państwa, które będzie budowało swoją siłę w regionie i w całej Europie - powiedział.
Zdaniem prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda, wybór doradcy strategicznego to "bardzo ważny etap w przygotowywaniu budowy CPK". Przypomniał, że spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca br.
"Dokonaliśmy najlepszego wyboru dla Rzeczypospolitej"
Komisja przetargowa wskazała na Incheon, a nie Naritę, kierując się kryteriami jakościowymi (doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia) oraz ceną. Jak przekazał, cena zaproponowana przez Koreańczyków była znacząco niższa niż w przypadku Japończyków. Pozostałe dwa kryteria także wypadły na korzyść Seulu.
- Pojedynek między Naritą i Incheon był zażarty. Wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon z Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii. Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy - powiedział Wild.
ZOBACZ: Zakaz lotów. 9 państw na liście
Jak mówił, "dokonaliśmy najlepszego wyboru dla Rzeczypospolitej". - Jeżeli oczywiście nie wydarzy się po drodze procedura odwoławcza do Krajowej Izby Odwoławczej, to powinno się to skończyć finalizacją umowy, która powinna być podpisana w najbliższych tygodniach - wyjaśnił.
Wild przekazał, że umowa ma być podpisana na trzy lata, ponieważ CPK zakłada możliwość przekształcenia współpracy w partnerstwo na poziomie strategicznym, czyli wzięcie częściowo odpowiedzialności też inwestycyjnej za CPK bądź przez samego doradcę strategicznego, bądź przez firmy z nim związane. Jak mówił, spółka daje sobie na to czas do 2023 r., kiedy ma się skończyć etap prac przygotowawczych. Pierwsza łopata ma być wbita w 2023 r. i wtedy mają ruszyć roboty budowlane.
CPK i Incheon blisko stolic
Incheon to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo.
Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu (CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy). W ubiegłym roku Incheon obsłużył 71 mln pasażerów.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
Czytaj więcej