Mniejszy zakres wiedzy na maturze i egzaminie 8-klasisty. Minister edukacji ogłosił zmiany
Ograniczamy zakres wiedzy potrzebnej do zdania matury i egzaminu 8-klasisty w przyszłym roku o 20-30 proc. - ogłosił minister edukacji Przemysław Czarnek. Na egzaminach z polskiego, matematyki i j. obcego na teście po szkole podstawowej będzie mniej zadań, tak samo na egzaminie maturalnym z matematyki na poziomie podstawowym. Zniknie też obowiązku przystąpienia do egzaminu z przedmiotu do wyboru.
Podczas konferencji prasowej minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek przypomniał, że zespoły eksperckie, zajmujące się "epidemiczną" korektą szkolnych egzaminów końcowych, rozpoczęły prace pod koniec października.
W ich skład mieli wchodzić przedstawiciele nauczycieli, świata akademickiego i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Jak uzasadniał Czarnek, skorygowanie podstaw programowych w zakresie przedmiotów egzaminacyjnych było potrzebne, gdyż obecni maturzyści i ósmoklasiści byli poszkodowani najpierw z powodu strajku nauczycieli, a potem z powodu nauki zdalnej prowadzonej wiosną i teraz.
ZOBACZ: Kiedy powrót do szkół? Minister edukacji wyjaśnia
- Ci uczniowie nie byli w stanie zdobyć tak dużej wiedzy, jaką zdobyliby, gdyby nauka odbywała się normalnie, w systemie stacjonarnym i przez cały czas - argumentował Czarnek.
Minister: zmiana jest jednorazowa
Poinformował, że wśród ekspertów opracowujących zmiany na potrzeby przyszłorocznych egzaminów byli ci, którzy pracowali nad obowiązującymi podstawami programowymi, a w skład każdej grupy wchodził przedstawiciel nauczycieli, świata akademickiego i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
- Teraz na tej podstawie CKE przygotuje arkusze egzaminacyjne z egzaminami, których zakres przedmiotowy i zakres wiedzy potrzebnej do zdania egzaminu będzie ograniczony o 20-30 proc. - przekazał minister.
Zastrzegł przy tym, że będzie to zmiana jednorazowa, obowiązująca tylko na egzaminach w przyszłym roku.
Mniej zadań na matematyce, opowiadanie na j. polskim
Wiceminister Maciej Kopeć uściślił, że na egzaminie ósmoklasisty zarówno na języku polskim, jak i matematyce, a także języku obcym będzie mniej zadań do rozwiązania przy tym samym czasie trwania egzaminu.
Na teście z matematyki zmniejszeniu ma uleć też zakres treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej.
Dodatkowo na języku polskim, jeśli chodzi o wypowiedź pisemną, zostanie ona ograniczona do napisania albo rozprawki, albo opowiadania. Jeśli zaś chodzi o egzamin z matematyki nie tylko będzie mniej zadań, ale będzie też mniej zadań otwartych.
ZOBACZ: Stres związany z pandemią nasila zgrzytanie zębami i bóle twarzy
Wiceminister podał też, że maturzyści nie będą musieli przystąpić - tak jak dotąd - do jednego obowiązkowego egzaminu z przedmiotu do wyboru. Chętni nadal będą mogli to zrobić, ze względu na postepowanie rekrutacyjne na uczelnie, ale nie będą musieli tego zrobić, by zdać maturę.
Propozycje zmian wypracowane przez zespoły powołane przez ministra edukacji i nauki trafią teraz do konsultacji.
MEN: Polska jednym z pierwszych krajów Europy, który wprowadza takie korekty
Czarnek dodał, że efekty pracy zespołów eksperckich zostaną lada chwila opublikowane na stronie MEN. Do 27 listopada resort będzie czekać na uwagi do propozycji zmian.
ZOBACZ: Nieoficjalnie: Wojciech Murdzek wróci do resortu nauki i szkolnictwa wyższego
Po konsultacjach zostanie opracowana ostateczna wersja rozporządzenia z załącznikami jeszcze w grudniu tego roku tak, żeby CKE mogła przygotować skorygowane arkusze egzaminacyjne i skorygowany informator egzaminacyjny.
- W związku z tym uczniowie, rodzice i nauczyciele będą mieli pełną jasność co do tego, co będzie obowiązywało i w jakim zakresie na egzaminach maturalnych i ósmoklasisty w 2021 roku - powiedział minister edukacji.
Podkreślił, że Polska jest jednym z pierwszych krajów w Europie, który dokonuje korekty podstaw programowych pod kątem egzaminów, "wiedząc, że w ten sposób musi wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczniów i nauczycieli".