Polacy a internet. W banku tylko online, w urzędzie tradycyjnie
Zdecydowana większość Polaków załatwia swoje sprawy związane z rachunkami i bankowością przez Internet. Znaczna robi też w sieci zakupy. Na nawyki Polaków w internecie wpłynęła pandemia - wynika z raportu Regiony Nexery.
Pandemia koronawirusa i wywołana przez nią konieczność pozostania w domu wpłynęła na wykorzystanie Internetu.
Jak wynika z raportu Regiony Nexery, średni czas korzystania z Internetu wzrósł. 28 proc. badanych spędza w internecie 6 i więcej godzin, to więcej o 167 punktów procentowych niż w ubiegłorocznym badaniu. 29 proc. ankietowanych używa sieci przez 4-5 godzin - to więcej o 14 punktów. 3 godziny dziennie online jest 26 proc. uczestników badania.
Szybszy internet
Co czwarty badany uznał, że nie jest zadowolony ze swojego łącza. Stanowi to zauważalny wzrost w stosunku do badania w zeszłym roku, kiedy było to 10 proc.
ZOBACZ: Sprzedaż alkoholu przez internet. Jest poselski projekt
"To niezadowolenie jeszcze dobitniej uzmysławia odsetek korzystających z internetu domowego, którzy rozważają zwiększenie prędkości posiadanego łącza w najbliższym roku. Zastanawia się nad tym aż co drugi (47 proc.) respondent. To wzrost aż o 20 p.p. w porównaniu z ubiegłym rokiem" - zwrócono uwagę w raporcie.
ZOBACZ: Boimy się drugiej fali pandemii, ale nie utraty pracy
Jak mówi cytowany w raporcie Piotr Mieczkowski, prezes Fundacji Digital Poland "pandemia dobitnie pokazała, jak bardzo każdemu potrzebny jest dostęp do szybkiego internetu. Bez światłowodu udział dzieci w zdalnych lekcjach w tym samym czasie, kiedy rodzice biorą udział w wideokonferencji, najprawdopodobniej okaże się całkowicie niemożliwy".
Bank online
Konieczność pozostania w domu i zamknięcie wielu instytucji wymusiło korzystanie z internetowych rozwiązań. Tak było w przypadku bankowości i opłacania rachunków.
Jak wynika z badania, 95 proc. respondentów korzysta z bankowości elektronicznej. Rok temu było to 83 proc.
ZOBACZ: Epidemia koronawirusa. Jak wygląda sytuacja na rynku pracy?
Podobnie w przypadku opłacania rachunków, większość Polaków reguluje swoje należności poprzez sieć. Robi tak 94 proc. badanych. W ubiegłym roku, jak wynika z badania, liczba osób w ten sposób opłacająca rachunki wynosiła 80 proc.
Ta sama tendencja widoczna jest przy zakupach. Zdecydowana większość ankietowanych kupuje przez internet - 93 proc. W porównaniu z rokiem u biegłym wzrost jest znaczny. Rok temu w sieci kupowało 72 proc. Polaków.
ZOBACZ: Co dziesiąty Polak odczuwa problemy finansowe w związku z pandemią
W tym przypadku pandemia mogła przyspieszyć i tak postępujący trend.
Urząd nadal "analogowy"
Inna sytuacja ma miejsce w przypadku załatwiania spraw urzędowych prze internet. Raport pokazał, że Polacy nadal wolą stacjonarna formę.
ZOBACZ: Ponad 15 mld euro na zakupy przez internet. Polska z najwyższym wzrostem w Europie
Według badania swoje sprawy w urzędach online załatwia tylko 39 proc. Polaków.
Raport Regiony Nexery został przeprowadzony przez firmę GfK w części kraju, gdzie jak głosi raport, dostęp do szerokopasmowego internetu jest ograniczony lub go brakuje. Badanie wykonano w marcu i kwietniu 2020 roku.
Czytaj więcej