Nowe zasady pobierania opłat za przejazdy drogami. Śledzenie trasy auta przez smartfona
Sejm nie zgodził się na proponowane przez Senat odrzucenie nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Przepisy zakładają m.in. oparcie poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg publicznych na pozycjonowaniu satelitarnym i wykorzystanie aplikacji do śledzenia aut przez smartfony. Przepisy czekają już tylko na podpis prezydenta, mają zacząć obowiązywać od 1 lipca.
Istotną zmianą, która pojawi się wraz z nowymi przepisami, jest przejęcie poboru opłaty elektronicznej za przejazd autostradami - viaTOLL przez Krajową Administrację Skarbową od Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego
ZOBACZ: CBA po kontroli Śląskiej Karty Usług Publicznych: kupione za 2,8 mln zł kasy są nieużywane
Od 1 lipca to KAS będzie odpowiedzialna za nadzór nad opłatami, wdrażanie wszelkich zmian, eksploatację systemu i ewentualną budowę nowej infrastruktury. Będzie mogła również wskazać firmę, które obsłuży te zadania w ramach podwykonawstwa.
Opłata za pośrednictwem aplikacji
W ustawie zapisano również sposób obliczania należności. Urzędnicy koszty będą szacowali na podstawie pozycjonowania satelitarnego, a nie jak obecnie, w oparciu o system radiowy. Zmiany mają umożliwić korzystającym z dróg publicznych możliwość wyboru urządzeń służących do przekazywania danych geolokalizacyjnych potrzebnych do rozliczeń w systemie poboru opłat. Może to być smartfon lub urządzenie pokładowe zamontowane w aucie wykorzystujące technologię pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych.
Kierowcy opłaty będą mogli uiścić przy pomocy darmowej aplikacji mobilnej, tzw. videotolling. Taki sposób rozliczania wymusiłby montaż na wszystkich bramkach autostradowych kamer rozpoznających numery rejestracyjne pojazdów i automatycznie przypisując do nich opłaty w systemie.
Nowelizacja nie przewiduje podniesienia opłat dla przewoźników za przejazd po drogach.
- Podstawowym celem proponowanej zmiany jest zagwarantowanie nowoczesnego i efektywnego sposobu poboru opłat od przewoźników drogowych. Ustawa umożliwi płynne przejście z jednego systemu poboru w drugi - mówiła szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
Komisja senacka: nadmierna inwigilacja
Senat chciał odrzucenia ustawy, co rekomendowała senacka komisja infrastruktury. Senator Halina Bieda mówiła, że wątpliwości komisji wzbudził fakt, iż nowelizacja, jako projekt poselski, nie była konsultowana z zainteresowanymi środowiskami, ponadto - jak stwierdziła - prowadzi do nadmiernej inwigilacji.
Za odrzuceniem ustawy głosowało 53 senatorów, przeciw było 43. Jednak po powrocie ustawy do Sejmu, posłowie nie zgodzili się ze stanowiskiem Senatu i nowelizację przyjęli.
Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta. Ma wejść w życie 1 lipca 2020 r.
Czytaj więcej