1800 km linii kolejowych, 400 km dróg i lotnisko przyszłości. Wszystko o CPK

Technologie
1800 km linii kolejowych, 400 km dróg i lotnisko przyszłości. Wszystko o CPK
Materiały prasowe
Zgodnie z zapowiedziami port lotniczy powinien powstać do końca 2027 roku

W ubiegłym tygodniu poznaliśmy datę rozpoczęcia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wkrótce zostanie również wybrany doradca strategiczny i wykonawca master planu lotniska. Kolejna nowa wiadomość to harmonogram prac związanych z budową linii kolejowych CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Zgodnie z oficjalnym harmonogramem, pierwszy etap lotniska powinien być zbudowany do końca 2027 r.

 

 

W pierwszym etapie inwestycji powstaną dwie równoległe drogi startowe o przepustowości 400-450 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal pasażerski zdolny obsłużyć w ciągu roku do 45 mln pasażerów. W przyszłości, jeśli pojawi się takie zapotrzebowanie rynkowe, będzie możliwa dalsza rozbudowa inwestycji, do łącznie czterech dróg startowych i przepustowości co najmniej 70 mln pasażerów.

 

ZOBACZ: "Największa linie lotnicze widzą w tym projekcie potencjał". Wild po "okrągłym stole" ws. CPK

 

Zgodnie z zapowiedziami pierwsze roboty budowlane mają nastąpić w 2023 r., a przed końcem 2027 roku z lotniska mają odlecieć pierwsze samoloty.

 

- Chcemy, żeby cały projekt zamknąć mniej więcej w 10 lat od początku planowania. Do końca 2023 r. planujemy wszystkie elementy formalne, które poprzedzają wbicie łopaty, chociażby master plan lotniska, wszelkie pozwolenia, zgody środowiskowe, podpisanie umów z inwestorami, przyciągniecie kapitału - zapowiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

  

Zanim jednak to nastąpi na przełomie III/IV kwartału tego roku wybrany ma zostać doradca strategiczny dla lotniska. O bycie doradcą ubiegają się o dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. W tym tygodniu będą kontynuowane ostateczne rozmowy z zarządcami dwóch dalekowschodnich portów, które zaczęły się kilka dni temu.

 

Zarówno Tokio, jak też Seul, znajdują się w pierwszej dziesiątce najlepszych lotnisk świata, według rankingu Skytrax. Oba lotniska doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. W przyszłości doradca może zostać partnerem strategicznym, co oznaczałoby jego zaangażowanie finansowe w projekt, a docelowo współpracę gospodarczą na wielu płaszczyznach Polski z jedną z dalekowschodnich gospodarek.

 

 

- Narita i Incheon to są lotniska, które wsławiły się doskonałością organizacyjną i tym, że gdy wchodzą w jakieś inwestycje, gdy starają się być partnerem, to wspierają je bardzo rzetelnie, ale także inwestują tylko w porty lotnicze, które potem odnoszą sukces - powiedział prezes CPK Mikołaj Wild.

 

Wybór doradcy strategicznego to jeden z kamieni milowych CPK. Zakończenie postępowania planowane jest w tym roku. Umowa zostanie podpisana okres do trzech lat.

 

Równoległe z poszukiwaniami doradcy strategicznego, trwa również przetarg na konsultanta wsparcia technicznego ds. opracowania master planu CPK. Również w tym przypadku, umowa z tzw. master plannerem zostanie podpisana na trzy lata. 

 

Rozbudowa sieci kolejowej

 

Centralny Port Komunikacyjny  to jednak nie tylko lotnisko, ale również rozbudowa sieci kolejowej. W planach jest wybudowanie nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i CPK w czasie do 2,5 godz.

 

ZOBACZ: Program Kolejowy połączy 120 miast z nowym lotniskiem i Warszawą. Podróż krótsza niż 2,5 godziny

 

Efektem inwestycji, która ma się zakończyć do 2034 r., będzie skomunikowanie ze sobą regionów w różnych częściach Polski, likwidacja wykluczenia transportowego wielu obszarów i skokowe skrócenie czasów przejazdu między miastami. 

 

Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

 

 

Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już za trzy lata. Na kilku odcinkach prace przygotowawcze już trwają albo ruszą w tym roku: 

  • Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław - Wałbrzych - granica państwa (PL/CZ)
  • Ostrołęka - Łomża
  • Trawniki - Krasnystaw - Zamość
  • Łętownia - Rzeszów
  • Chybie - Jastrzębie Zdrój - Godów - granica państwa (PL/CZ)

 

W kolejnych latach inwestycji będzie przybywać.

Na koniec 2034 r. będziemy mieli już 1789 kilometrów nowych linii kolejowych.

 

Prezes CPK zaznaczył, że CPK jest przede wszystkim projektem zmieniającym oblicze kolei w Polsce. - Dzięki tym inwestycjom mamy niepowtarzalną szansę na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce - powiedział Mikołaj Wild. 

  

Przypomniał, że spółka CPK podpisała umowę np. z Kolejami Francuskimi SNCF, żeby pracować wspólnie nad standardami linii dużych prędkości, a także umowę o współpracy z Wielką Brytanią. Wskazał, że prowadzone są też zaawansowane rozmowy z partnerami ze Stanów Zjednoczonych.

 

W ramach inwestycji CPK powstanie również ponad 400 km nowych dróg szybkiego ruchu m.in. Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

 

Odpowiedź na kryzys

 

Długoterminowy projekt, jakim jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, zapewni rynkowi, inwestorom i wykonawcom przewidywalność biznesu, gwarancję kontraktów i finansowania oraz skalę zadań wystarczającą do tego, żeby inwestować w nowoczesne technologie, które pozwolą obniżyć koszty i czas realizacji inwestycji. 

 

W obliczu spowolnienia gospodarczego wywołanego przez COVID-19 nie powinniśmy zrezygnować z  tego typu inwestycji publicznych inicjowanych przez państwo. - CPK to odpowiedź na kryzys gospodarczy wywołany pandemią - powiedział Marcin Horała. Jak dodał, "wszystkie kraje na świecie chcą wychodzić ze spowolnienia gospodarczego poprzez inwestycje infrastrukturalne".

 

- Wielką szansą i okazją dla Polski jest, że mamy taki gotowy i mający spójny cel program, który możemy kontynuować - zaznaczył.

 

ZOBACZ: Prezydent podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

 

Ograniczenia związane z pandemią COVID-19 mają charakter tymczasowy, podczas gdy na inwestycje CPK należy patrzeć w długim horyzoncie czasowym.

 

Wprawdzie w wyniku pandemii zwyczaje pasażerów mogą ulec zmianie, ale popyt na podróże nieuchronnie powróci. Dostępne prognozy IATA wskazują na to, że do 2027 r. ruch się nie tylko dawno odbuduje, ale będzie dalej dynamicznie wzrastał.

 

Pandemia koronawirusa może spowodować podwyższenie rygorów sanitarnych na lotniskach. CPK będzie pierwszym portem lotniczym w Europie spełniającym najwyższe standardy sanitarno-epidemiologiczne. Wprowadzając najnowocześniejsze rozwiązania – już na etapie planowania CPK – istnieje więc szansa na stworzenie portu lotniczego, któremu pasażerowie będą po prostu ufać.

 

Inwestycja planowana od podstaw, ma gigantyczną przewagę nad portami lotniczymi, które powstawały dekady temu, kiedy nie myślano jeszcze dużo o zagrożeniach epidemiologicznych. Polska ma szansę stworzyć lotnisko nowoczesne i bezpieczne dla pasażerów.

 

Impuls dla gospodarki

 

CPK oznacza potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.

 

Ten mechanizm działa w różnych miejscach świata. Podczas budowy nowego terminalu na lotnisku Changi w Singapurze w szczytowym momencie zatrudnionych będzie ok. 20 tys. osób. Budowa nowego portu lotniczego w Stambule, który został otwarty w ub. roku, była źródłem 35 tys. miejsc pracy, do czego doliczyć należy kolejne dziesiątki tysięcy w branżach powiązanych z inwestycją. Wraz z uruchomieniem lotniska Barajas w Madrycie przybyło aż 300 tys. miejsc pracy (bezpośrednio i w branżach powiązanych), a Port Lotniczy de Gaulle’a w Paryżu na tej samej zasadzie przyczynił się do utworzenia prawie 200 tys. miejsc pracy.

 

Dzięki CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego a kolejnych 110 tys. - w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.

 

ZOBACZ: Pełnomocnik rządu: w pobliżu Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie miasto "Airport City"

 

Jak wynika z danych Komisji Europejskiej (Aviation Strategy for Europe), jedno miejsce pracy w sektorze lotniczym generuje trzy inne stanowiska w innych gałęziach gospodarki, a każda złotówka wytworzone przez sektor lotniczy oznacza co najmniej trzy razy więcej w branżach z nią powiązanych.

 

W Europie sprzed wybuchu pandemii COVID-19 branża lotnicza odpowiadała łącznie za ponad 12 mln miejsc pracy, co przekładało się na ponad 4 proc. PKB. W Polsce liczba miejsc pracy związanych z lotnictwem pasażerskim szacowana była na 440 tys., z czego w samej branży zatrudnione było ponad 40 tys. osób - podał w swoim raporcie Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

 

Wszystkie inwestycje lotniskowe, kolejowe i drogowe związane z CPK będą kosztowały ponad 100 mld złotych. Założenia są takie, że ok. 40 proc. zakładanych wydatków, - w szczególności na część kolejową - będzie pochodziło ze środków UE, w związku z czym nie można ich przeznaczyć na zadania inne niż transport. Duża część kosztów budowy części lotniskowej będzie natomiast w nadchodzących latach pokryta przez inwestorów zewnętrznych.

 

Tekst powstał we współpracy z CPK

red/ polsatnews.pl, Polsat News
Czytaj więcej

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi newsami?

Jesteśmy w aplikacji na Twój telefon. Sprawdź nas!

Przeczytaj koniecznie