Klienci wrócili do galerii. Znaczny wzrost sprzedaży
Klienci banków Credit Agricole i PKO BP ruszyli na zakupy. Z opublikowanych raportów wynika, że w pierwszym tygodniu otwarcia galerii handlowych wydali prawie tyle samo, bądź więcej niż przed ich zamknięciem. Wydatki klientów zwiększają się też w kategorii "hotele", lecz wartość transakcji nadal jest na bardzo niskim poziomie.
Dane opublikowane zarówno przez Credit Agricole i PKO BP dotyczą płatności kartami oraz BLIKiem od zeszłego poniedziałku do piątku. Analitycy pierwszego z banków poinformowali, że na podstawie kodów MCC (Merchant Category Code - oznaczeń nadawanych przedsiębiorstwom działających w danej branży) wybrali transakcje dokonywane "zazwyczaj w galeriach handlowych", takich jak m.in. odzież i obuwie, sprzęt RTV i AGD, a także księgarni, drogerii i sklepów sportowych.
Lepiej w galeriach, hotele wciąż na niskim poziome
"Oprócz tego przeanalizowaliśmy jak zmieniały się w ostatnich tygodniach wydatki realizowane w marketach budowlanych, supermarketach i hotelach" - poinformowano w komunikacie, cytowanym przez aleBank.pl.
ZOBACZ: "Polska gospodarka najbardziej odporna na kryzys w UE"
Z danych wynika, że otwarcie galerii przyczyniło się do wzrostu obrotów w tej kategorii "o ok. 90% w porównaniu do analogicznego okresu tydzień wcześniej i ukształtowały się one na poziomie o ok. 20% wyższym niż przeciętnie w lutym".
Dane o płatnościach dokonanych przez klientów CA BP (karty + BLIK) w ub. tyg.:
— Jakub Borowski (@_Jakub_Borowski) May 11, 2020
Sklepy działające w galeriach: silny wzrost sprzedaży (bezpośredniej i online)
Hotele: silny wzrost sprzedaży (b. niska baza), poziom wciąż bardzo niski
Sklepy budowlane: wysoka sprzedaż (sezonowość) pic.twitter.com/vXPZO89WXs
Na odmrażaniu gospodarki zyskują również hotele. W tej kategorii wydatki klientów banku zwiększyły się o ok. 50 proc w porównaniu do poprzedniego tygodnia. Analitycy zauważają jednak, że wartość transakcji nadal jest na bardzo niskim poziomie i stanowi ona 15 proc. przeciętnych tygodniowych wydatków z lutego. W supermarketach i marketach budowlanych wciąż utrzymuje się podobna wartość transakcji.
ZOBACZ: Masz telefon w Plusie? Korzystaj z darmowego transferu w naszej aplikacji
PKO BP: minimalny spadek
"Pierwszy tydzień po otwarciu centrów handlowych, wartość transakcji dokonywanych przez klientów PKO BP była zaledwie o 2,5 procenta niższa niż w pierwszym tygodniu marca" - poinformowało z kolei PKO Research na Twitterze.
Total value of transactions in food stores and home improvement stores, as well as in the category: ‘car, parts, repair’ was higher than at the beginning of March, while courier services thrived, reflecting growing popularity of online sales. 2/2 pic.twitter.com/6Yxlf6FTQo
— PKO Research (@PKO_Research) May 11, 2020
Analitycy banku jednocześnie zwrócili uwagę, że łączna wartość transakcji w porównaniu z marcem wzrosła w kategoriach "sklepy spożywcze", "sklepy budowlane" i "samochód, części naprawa". Ciągły rozwój notują usługi kurierskie, co wskazuje na rosnącą popularność branży internetowej.
Czytaj więcej